Hej Skola!

Vodpod videos no longer available.

Var det bättre förr? Eller sämre? När jag ser på programmet Hej Skola (där två avsnitt ligger uppe på SVT Play) tycker jag att det jag ser är ganska likt min egen skoltid. Och jag gick i samma årskurs som Martins bror lite drygt 20 år efter att dessa program gjordes.

I samtal med lärare och lärarutbildare pratar man om det gamla, det ålderdomliga, det vi måste bort ifrån. Vi pratar mindre om det som funkade, och det som fortfarande funkar. Det tycker jag att vi borde göra. Vilka metoder och arbetssätt kan man fortfarande använda (med gott resultat)?

Under programmet får vi se läraren göra ”Rymdraketen” med klassen. Hon ritar en rymdraket på tavlan, sen ställer hon en fråga till alla elever och de som svarar rätt får åka med. Det är ett sätt att ”väcka”eleverna. Jag hajar till och tänker ”Fy!” innan jag förstår att jag reagerar lite som jag borde göra med tanke på hur min utbildning sett ut. Å andra sidan sker ju inkludering och exkludering av elever i klassrum ändå, men inte lika tydligt som med ”Rymdraketen”.

Om man utvecklar elever genom att utgå från deras styrkor så borde väl samma sak gälla för skolutveckling?

Comments
One Response to “Hej Skola!”
  1. Lina skriver:

    Jag kunde inte hålla med dig mer!

Kommentera

