Råd till nya lärare

Nu när jag är en gammal räv i skolan (ha!) och läser Anne-Marie Körlings ord så önskar jag att jag hade haft dem uppklistrade vid mitt skrivbord i arbetslagsrummet under mitt första år i skolan – eller ännu hellre vid nattduksbordet att läsa när jag vaknade  i gryningstimmarna av tankar på skolan.

Detta med att undervisa. Det är något man lär sig genom att undervisa. Man måste börja att undervisa, man måste misslyckas med att undervisa, man måste lyckas med att undervisa, man måste vilja utveckla sin undervisning, vi behöver också få undervisa på nytt sätt i en ny tid, vi behöver också utveckla undervisningen i relation kring den tid vi har undervisningstid, man behöver modeller för att undervisa, man måste få diskutera sin undervisning, man behöver få se andra undervisa, och vi behöver erkänna vår undervisning. Det är också så att eleverna måste få utvärdera om vår undervisning faktiskt relaterade till de mål som eleverna har rätt att få lära i förhållande till.

Citerat: Anne-Marie Körling: ” Teaching by teaching –  att undervisa i relation till elevernas rätt att nå mål! ”

Det var ganska betungade att möta verkligheten. Att inte vara så fantastiskt bra som man hade tänkt sig att vara. Förnuftet sa att det är klart att en nyexaminerad lärare har mycket kvar att lära, men det var ändå riktigt jobbigt att inte vara fullt kompetent. Jag hade varit duktig i mitt yrkesliv, jag hade varit en duktig student – och nu var jag kanske inte helt o-duktig, men en nybörjare och en klant. Duktighetskomplex gynnar varken dina elever eller dig själv. Man blir inte en bättre lärare om man oavbrutet dissekerar sig själv och sina (erfarenhets-)brister.

Om jag hade tänkt mer på att undervisa, det lär man sig bara genom att undervisa, då hade stressen och självklandret varit mindre.

Så, det är något jag vill säga till nya nya lärare: Detta med att undervisa. Det är något man lär sig genom att undervisa. Man måste börja att undervisa, man måste misslyckas med att undervisa, man måste lyckas med att undervisa …”

Och sen fortsätter man tänka så, och vidare, under hela sin lärargärning.

Jag undrar om jag inte skrivit om detta tidigare, men strunt samma – detta är mitt bästa och viktigaste råd till nya lärare, så det tål att upprepas. Och nu med A-M Körlings ord! Rama in och häng upp dem på väggen, skriv ned dem och lägg dem bredvid sängen, du nye lärare!

I alla fall om du uppvisar symptom på duktighetskomplex som gör lärarjobbet mindre roligt än det kan vara.

Kommentera

