Lucka nr 15

 

True size of Africa

The True Size of Africa av Kai Krause. (PDM No rights reserved.) Klickbar bild.

Skolministern möter ett följe beräknande matematiklärare


Runt hörnet kom nu ännu ett följe lärare. De rörde sig som en enad kropp. Andades samstämmigt fram höger och vänster ben med utsträckta knäleder. Alla var de så djupt engagerade i sin diskussion att de inte lade märke till Skolministern. Han drogs omärkligt in i den kvadratiska processionen, och på ett oförklarligt sätt anpassade sig både han och de andra så att formationen nu som genom ett trollslag bildade en romb.

– Vi måste helt enkelt göra matematiken mer logisk för de stora massorna! uppmanade en page-klippt lärare med flugbeprydd hals sina kollegor med engagemang och övertygelse i rösten.
– Matematik ÄR logik!
– Inte för de stora massorna, för dem är matematiken rena grekiskan! Vi måste få dem att FÖRSTÅ, och det gör vi genom praktisk matematik! 
– Du har rätt, vi ska göra matematik med hela kroppen! Matematik är kropp! Matematik är fysik! Matematiken ska in i ryggmärgen! För först då kan den förstås till fullo av förnuftet!
– Låt dem mäta klassrummets yta! Låt dem räkna hur många katedrar det ryms i ett klassrum!
– Låt dem mäta hur många matematikböcker hög mattesalen är!
– Låt dem mäta hur många stick en passare kan sticka i en handflata! föreslog en, vilket fick till följd att de andra i processionen plötsligt stannade upp, och en viss oreda uppstod. Efter några omplaceringar bildade formationen nu en rektangel, men under en stund rådde tystnad i leden, tills en av dem taktfast och med nya krafter utropade:

– Låt dem mäta! Låt dem väga!
– Låt dem väga hur många elever det går på ett lärarlag! Låt dem sätta ord och siffror på lärartätheten!
– Låt oss kasta ut läromedlen! Låt oss lämna klassrummen! Låt oss ta matematiken ut ur skolan, ut i världen!
– Ja, vi ska UT!

– Låt dem mäta avståndet mellan skolans tak och skolgården! Upp på taken!
– Men det är ju farligt! protesterade Skolministern.
– Rent statistiskt är bortfallet, eller nedfallet om man så vill, försumbart. Rent statistiskt är sannolikheten för att en elev skulle falla näst intill noll.

Lucka 15 tillägnas Cédric Villani. Med kärlek.


Comments
4 Responses to “Lucka nr 15”
  1. Bombadill skriver:

    Den som är beräknande kan inse matematikens fördelar i framtidens samhälle där mätningar och data sköljer över oss och där den utan rätt redskap sköljs iväg långt ut i havet. Den som är beräknande kan snabbt upptäcka hur få matematiker som lett oss iväg in på dumma krig och andra farligt skadliga saker. Jag är beräknande nog att se hur viktigt det kommer att vara med lärare som är positiva till matematik.

    • metabolism skriver:

      Vi tycker mycket om matematik (även om vissa av oss inte alltid förstår så bra hur man räknar och kanske mer gillar matematiken som idé än som något man själv utövar😉 !
      Vad det gäller julkalendern så visar det sig här att ännu mer än matematik tycker vi om att skriva, och vi skriver utan någon som helst rim och reson när andan så faller på! Ibland har vi kanske en baktanke, men oftast har vi bara roligt och då kan det bli lite hur som helst! ”Beräknande” var alltså en rolig formulering, inget mer!

  2. Lina skriver:

    Och kärleken till Villani är i allra högsta grad äkta. Vill jag bara flika in.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: