Lärarlegitimation efter 10 år

Lina funderar över lärarlegitimationen, och om nyexaminerade lärare inte lika gärna skulle ges rätten till ett provår,  och då kanske under ett statligt finansierat ”lärarlingsår”, för att knipa den åtråvärda legitimationen som kommer att krävas för att få anställning, läs här. Det kunde ju vara ett sätt att slippa hamna i ett Moment 22, liksom. Som tack för flera års studier.

I en artikel den 3/12 (Sydsvenskan), om den amerikanska skolan(-s kris), föreslås en svensk lärarlegitimation som skulle ges först efter tio år i yrket, och fungera som ”sporre och karriärmöjlighet”.
Jag som överlevde mitt första år som lärare nätt och jämnt, utan mentor och nämnvärt stöd (har jag berättat att rektor inte ens välkomnade mig eller någon gång frågade hur det gick för mig?) undrar om det verkligen är det första året som lärare som ska avgöra ens fortsatta lärarkarriär – även med mentor har man har mycket kvar att lära, man har (rätt) att prova sig fram, att lära och utvecklas genom erfarenheter. Det enda man kan komma åt under år ett är de absolut olämpade – och de borde lärarutbildningen redan ha sållat bort!

En legitimation efter 10 år i yrket skulle däremot vara ett kvitto, ett kvitto på erfarenhet. Den erfarenhet som krävs innan man på riktigt kan, inte kalla sig lärare för det kan man efter examen, men på allvar känna sig som en lärare. Eller rättare sagt känna sig säker och trygg som lärare.

Jag känner mig som en lärare nu efter 1,5 år, men säker – det är jag ännu inte. Jag har valt ett av de svåraste yrken som finns, och det vore väl fint att fira 10 års yrkesverksamhet med något som kan ses som ett karriärsteg. Kanske en saftig löneförhöjning som senior teacher skulle vara ännu bättre, men en lärarlegitimation kan väl också fungera.

OK, så var det nionde inlägget på temat lärarlegitimation skrivet. De övriga hittar ni här. Det kommer säkert flera.

Comments
4 Responses to “Lärarlegitimation efter 10 år”
  1. Bombadill skriver:

    Ja, min första dag så satt jag där tillsammans med de andra lärarna som jag inte kände alls. Skolan hade bytt rektor under sommarlovet. Efter en timmes genomgång så var det en elevassistent som visade mig arbetsrummet och kansliet så jag kunde få hjälp med det praktiska. Någon mentor fick jag aldrig. Jag trivdes väldigt bra med kollegorna i mitt arbetslag och även på skolan men introduktionen var rent sanslöst dålig.

  2. metabolism skriver:

    Ja, tack och lov för bra kollegor! Utan dem skulle det aldrig ha gått! /Janis

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] håller nog ändå på det där med lärarlegitimation efter 10 år, som ett karriärsteg. Tio år med fortbildning, och bra sådan, lägger jag nu vid närmare […]



Kommentera

