Lärare: med rätt att pröva

Jo, det var det här om lärarlegitimationen…

Vi har tidigare skrivit om det här, här, här, här, här och här. Och här. Ja, det börjar bli tjatigt. Kan jag låta bli för det? Nej. Kommer jag tillföra något nytt? Antagligen inte.

Kanske blir det något bra av förslaget till sist. Man kan ju hoppas.

Det jag nu, när jag sitter och söker jobb till vårterminen, reagerar på är hur man pratar kring lärares tjänster. Om det krävs av mig (den nyexade studenten) att jag ska jobba heltid ett år, och undervisa i de ämnen som jag utbildat mig till, för att jag ska få examen (förlåt, jag menar legitimation) måste det väl finnas sådana tjänster. Var finns alla dessa tjänster? När jag nu under höstterminen letat efter jobb ( i Stockholm med omnejd) har jag inte hittat en enda tjänst med min ämneskombination, och endast ett fåtal som sträcker sig över ett helt år och dessutom är på heltid.

Om det behövs ett prövoår för att få legitimation borde det väl vara rimligt att i stället formulera det som att man som nyexad lärare har rätt till ett prövoår – ett år där man är garanterad att på heltid undervisa i sina ämnen och ha en mentor? Året kan bekostas av staten. Kanske kan lärarna räknas som lärlingar. Lärarlingar. Det är ju så populärt nu för tiden.

Comments
3 Responses to “Lärare: med rätt att pröva”
Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] för att knipa den åtråvärda legitimationen som kommer att krävas för att få anställning, läs här. Det kunde ju vara ett sätt att slippa hamna i ett Moment 22, liksom. Som tack för flera års […]

  2. […] för nya lärare som nu ska införas (i st f att vara den nyexaminerades eget ansvar), det har Lina redan föreslagit här på bloggen. Nu begär Lärarförbundets Eva-Lis Sirén precis samma sak i ett brev till utbildningsministern […]



Kommentera

