Matematiken och grammatiken

Grammatiken och matematiken tycks höljda i samma skimmer. Till och med (vissa) lärare verkar helt vettskrämda inför ämnena. Om man råkar säga att man tycker att grammatik eller matematik är roligt och fascinerande tror folk att man ljuger och försöker göra sig till. Eller i bästa fall skojar.

Jag tror att matematiken och grammatiken lever gott på sina rykten som just svåra ämnen. För finns det egentligen något simplare än det som har rätta svar enligt regler och inte är öppet för någon vidare tolkning? Ett prov där det gäller att besvara frågorna genom att bläddra rätt i formelsamlingen? Sagt med glimten i ögat förstås.

När jag tänker efter tycker jag mig se samma tendenser kring diverse klassiker och ”finlitteratur”. Elever som sorterats ut som ”lite sämre” kanske får veta att boken finns, men läsa den (ens genom högläsning) verkar ingen tro på att de kan.

Hur matematikundervisningen kan organiseras i verkligheten har jag skrivit lite om tidigare här. Och Körlings ord tar även hon upp hur det kan gå med differentierade klasser.

För ett av problemen med differentieringen, och att vissa saker skulle vara för svåra för vissa elever, är att dessa vissa elever oftast är elever från samma område/bakgrund/socialgrupp/younameit. Tendenserna finns.

Comments
2 Responses to “Matematiken och grammatiken”
  1. Morrica skriver:

    tsk tsk

    Varken matematiska eller grammatiska är rocket science (rymdvetenskap? raketvetenskap? vad det nu kan heta på svenska…) men jag tror det som skrämmer är att de är de enda två språken i världen (jag är språkvetare, och grammatiska blir därför mitt fackspråk för mig, och det låter supernördigt när jag säger det, jag vet men hej och hå, eleverna brukar köpa konceptet) som beskriver verkligheten helt utan känslor. Inte ens de modala hjälpverben uttrycker känslor, de bara beskriver dem, och jag tror det kan upplevas som kallt och otäckt.

    Eller så är jag helt ute och svamlar.

Kommentera

