Enkel matematik?

Resurs- och matematiklärarbrist i all ära MEN…

Hur tänker man egentligen som skolledare när man genomför följande förändring på högstadieskolan med låg måluppfyllelse?

1. Nivåindelning av matematikundervisningen (grupp a klarar matten finfint eller mer, grupp b kommer kanske att bli godkända när de går ut grundskolan)

2. Grupp a får matematikundervisning som planeras och hålls av matematiklärare, grupp b får genomgång av samma undervisning som grupp a får – men av obehörig lärare

Och hur kan man samtidigt mena att man kämpar för att flera ska nå godkänt? Vad sänder det för signaler till eleverna? Att man tror så lite på deras kapacitet att man inte ens anser det vara värt att undervisa dem?

Morr.

Matteuseffekten.

Comments
2 Responses to “Enkel matematik?”
  1. J skriver:

    Samma sak skriver Körlings ord om här i Negativt differentierade klasser: http://korlingsord.se/archives/16012
    Man kan ju hoppas att Skolverket kommer på besök snart…

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] matematikundervisningen kan organiseras i verkligheten har jag skrivit lite om tidigare här. Och Körlings ord tar även hon upp hur det kan gå med differentierade […]



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: