G är inte den yttersta gränsen

På tal om deadlines för inlämningsuppgifter och på förekommen anledning: Nej, det är inte OK att sätta max ”G” på prov som görs senare än det utsatta provdatumet, bara för att det görs senare.

Det är också enligt den nationella kvalitetsgranskningen vanligt att elever som gör omprov endast kan få betyget G. Lärarna motiverar oftast detta med rättviseskäl. Man anser att de som gör omprov får mer tid på sig och att de därför har en favör jämfört med de elever som klarade det första provet.

Något stöd för en sådan bedömning finns dock inte i grundskole- och gymnasieförordningen. Betyget ska ange kvaliteten i de kunskaper eleven redovisat när betyget sätts, oberoende av hur eller när eleven tillägnat sig kunskaperna. Om eleven alltså visar att han eller hon har kunskaper av en viss kvalitet ska eleven bedömas utifrån detta, oberoende av tidigare resultat.

Det är förstås, som Skolverket skriver, det orättvisa i att någon får mer tid att plugga än andra, som gör att lärare ibland hänvisar till rättviseaspekten. Men inte ger Skolverket något riktigt uttalat stöd egentligen, för hur man ska agera.         G-betyg för senare prov stöds alltså inte i förordningen och kunskap ska mäta kunskap och ingenting annat (bra!) –  men genast efter att detta fastställts så skriver man

Det betyder emellertid inte att rättviseaspekten inte är viktig. Även i detta sammanhang är det viktigt att lärare och elever diskuterar vad som gäller och hanterar situationen på ett sätt som alla kan acceptera.

Skolverket, länk här.

Det kan väl inte vara så att det kanske ändå är prov som kunskapsmätare som är själva kruxet?

Eller, och nu blir jag alldeles, alldeles snurrig – själva betygssystemet?

Hela skolan som form?

Nu gungar det ordentligt. Jag måste sätta mig ner och rätta prov nu, och kan inte fundera på det här.

 

Comments
10 Responses to “G är inte den yttersta gränsen”
  1. Morrica skriver:

    Å ena sidan får de ju mer tid på sig att plugga till provet, de som skriver omprov. Å andra sidan tar de ju tid från nästa moment till att plugga till det förra momentet, och hamnar alltså i ett sämre läge där.

    Visst får de lite extra tid att plugga till provet, men det är sig själva de berövar den tiden, ingen annan.

  2. Lina skriver:

    Men visst sa inte jag något i min post om att det skulle vara ok att bedöma ett prov/en uppgift som max G? Eller gjorde jag det, omedvetet?

    Jag vill bara förtydliga.

    • Janis skriver:

      Nej, det gjorde du inte! Det var bara så att när jag läste det så kom jag att tänkajag på det där med G som betyg, så där som en sak får en att tänka på en annan. Så ”på tal om och på förekommen anledning” var synnerligen illa formulerat. ”På förekommen anledning” var den ANDRA anledningen till att jag skrev om saken – och syftade på att jag hört lärare resonera så.

  3. janlenander skriver:

    Inlämningar testar ju bara en delmängd av betygskriterierna så det går förstås att utforma dem på mängder av sätt. Allt tolkat mot betygskriterierna. Elever har rättighet att man tar med allt man vet i betygsunderlaget och om man då vet att eleven klarat ett kriterie i en för sent inlämnad uppgift måste man förstås beakta det.

    Följande exempel visar dock när budskapet om att bara G är möjligt för sent inlämnade uppgifter är korrekt. När inlämningarna är gjorda behöver eleverna är snabb återkoppling och när läraren börjar ge väldigt konkreta exempel på vad som värderas i en viss uppgift så blir uppgiften en helt annan och enklare för den som lyssnar på detta innan den gör sin uppgift.

  4. Tråkmagistern skriver:

    Kan läraren vägra rätta en inlämningsuppgift om den är för sent inlämnad?

    • metabolism skriver:

      Nja, inte VÄGRA … det tror jag ingen lärare ens vill göra. Men lämnas den in några dagar före jul, så kan man väl säga att den tas med i bedömningen under höstterminen, det har jag gjort. Betygskatalogerna har ju ett datum då de stängs. Och jag har svårt att tänka mig vad det skulle vara för enskild uppgift som ändrar ett helt samlat betyg. /J

  5. Mårten skriver:

    Klart att en uppgift kan ändra ett helt betyg! Det gör den väl ofta på 50 p-kurser, men även på längre kurser. Det som görs på slutet är ju viktigare när man ska bedöma vad eleven kan.

    Det är orimligt att lärare ska hinna med alla som släpar efter. Då måste man vägra, inte för att vara elak, utan för att man helt enkelt inte hinner.

Kommentera

