Kryphål, visst finns dom

För ett tag sedan fick jag åka på en kurs där vi pratade om pedagogik och en-till-en-datorer. Det var väldigt trevligt och inspirerande. En av de övergripande tankarna, och som det också finns forskning på (om jag inte minns fel), var att man måste vara beredd att förändra sin pedagogik när man arbetar med en-till-en. Om datorerna bara ersätter befintliga arbetssätt (typ: vi gör en plansch på datorn istället för att klippa och klistra) har man inte kommit särskilt långt. Man bör också ta ett kliv bort från Läraren-ska-kunna-allt-tänket, eftersom det är väldigt svårt att lära sig allt. Med en-till-en blir det ännu svårare eftersom eleverna själva utforskar och provar nya saker. Den elev- och kunskapssyn som förespråkades är den som finns i 94-dokumenten.

Vi diskuterade också hur det här går ihop med de nya läroplanerna, och jag som inte hunnit läsa igenom dem än fick skämmas lite, och enligt de andra lärarna går inte de nya kursplanerna ihop med pedagogiken som kursen förespråkade. Så hur gör vi då?
Kryphål, var kursledarnas svar. Det finns alltid kryphål.
Vad, bra tänkte jag. Sen funderade jag lite över hur bra det är att det finns kryphål. Det är ju kryphålen i 94 som gör att lärare sätter betyg på närvaro, räknar poäng och antal gjorda uppgifter.
Nu när det blir en ny läroplan, kommer jag att sälla mig till skaran av lärare som tycker att det var bättre förr? Kommer jag att smyga in övningar som jag använde under Lpf94?

Comments
One Response to “Kryphål, visst finns dom”
  1. Vi har börjat med en till en datorer på min skola den här terminen. Alldeles för tidigt för någon utvärdering än. Men det där med kryphålen varken förstår eller gillar jag. Det finns ingen skillnad i kunskapssyn mellan den nuvarande och den kommande läroplanen. När det gäller innehållet är det viktigt för likvärdigheten att vi är professionella lärare och följer styrdokumenten.

Kommentera

