Grattis Luleå

Hrmf. Jag läser Nöjesbladet och snörper på munnen. Har sjunkit ner i soffan, och känt att ur den kliver jag inte upp förrän det är läggdags. Det har varit en intensiv vecka. Orkar bara med nöjesbilage-läsning.

Hrmf, TV4-programmet  Idol åker på turné och första stopp är Luleå. Arenan får de hyra gratis av kommunen och biljettintäkterna får de behålla oavkortat. Luleå kommun står också  för marknadsföringen på hemmaplan, 700 000 kronor.

Hrmf, tänker jag igen. För 700 000,- får man bra många en-till-en-datorer. Eller mycket läromedel. Det är ju bara att hoppas att Luleås skolor har så de är nöjda. Så att de inte saknar det de 700 000 kronorna hade kunnat finansiera.

Jag blir så surmulen att jag, vilket är mycket underligt en utmattad fredagskväll, surfar bort till Lärarförbundet och kollar in var Luleå placerar sig på den där listan över Sveriges bästa och sämsta skolkommuner.

Hm. Luleå ligger på plats fem.

Både en placering på bästa skolkommun-topplistan och en Idol-tävling i stan. Grattis Luleå!

I Lules lokaltidning Norrbottens-Kuriren kan man rösta på årets Lucia och på kommunens hemsida kan man rösta på sin favorit bland de nominerade pedagogerna till tävlingen Skolhjälten.  (Nej, jag hittade inga kritiska röster till Idol-sponsringen.)

Kommentera

