Mer om hjärnor, fast nu om läsning

Tidigare har jag och Janis skrivit om hjärnor, datorer och pennor. Det har handlat om skrivande. Vår slutsats, vilket också verkar vara den allmänt rådande är att båda delarna, dvs. skriva med penna och skriva på tangenter behövs. Inte så konstigt, inte så överraskande. Det är dock ett väldigt intressant område som jag gärna läser mer om.

Hos Rasmus Fleischer på Copyriot finns ett intressant inlägg där han skriver om hjärnforskning, pappersböcker och e-böcker. Saxar:

Även om forskningen knappast har sagt sista ordet, tyder en rad observationer på att en bild i en trycksak lämnar djupare avtryck i minnet än samma bild på en skärm. Orsaken tycks ha att göra med att papper ges en påtaglig närvaro i det tredimensionella rummet när vi interagerar med det genom att exempelvis bläddra, vilket inte helt går att simulera på skärmens platta yta.

[…]

Kanske finns här en del av förklaringen till att vi ofta minns påfallande väl om en detalj vi läst i en bok stod tryck på ett uppslags övre vänstra sida eller i mitten på den högra. Genom att använda handen för att vända bokens sidor integreras minnet av orden i en rumslig dimension. Skärmen är däremot där den är, oberoende av vad vi gör för att byta ut den information som visas på den.

Papper och skärm står inte i motsättning till varandra, men det blir onekligen intressant att se ovanstående i ljuset av:
– mina elevers ovilja att läsa pappersböcker,
– mina elevers många timmar framför olika skärmar,
– hur många det faktiskt är som vill ha uppgifter på papper istället för skärm,
– hur mycket av deras vardagliga kommunikation som sköts via facebook.

Fast den dagliga kommunikationen sker i korta stötar, uppgifter och häften kan vara rätt långa. Vad ska man tänka om det papperslösa samhället när vibokstavligen behöver något att hålla i handen för att minnas bättre?

Annonser
Comments
2 Responses to “Mer om hjärnor, fast nu om läsning”
  1. Janis skriver:

    ”Vad ska man tänka om det papperslösa samhället när vi bokstavligen behöver något att hålla i handen för att minnas bättre?” – klockrent formulerat!

    Om man tänker runt läsandet OCH skrivandet, då kan man fundera över vad det att eleverna inte på lång tid (som på min tid) får egna böcker, utan att de är låneböcker som går i ar från årskurs till årskurs.

    Att fatta pennan och stryka under, anteckna i marginalerna, kanske kludda små minnesbefrämjande teckningar, i boken medan man läser, det har vi berövat dem. Ibland får de material kopierat – på lösblad som alltför många ännu inte har lärt sig hur man håller ordning på.

    Inte ens i (de ofta trista) övningsböckerna (i språkämnen) får de skriva. Övningsböcker med övningar som numer medvetet, då förlagen vet hur böckerna ”icke-används” och går i arv, görs allt svårare att enkelt överföra till det egna skrivhäftet.

    Hur mycket inverkar detta för tanken, läsandet och skrivandet?

Trackbacks
Check out what others are saying...


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: