Med skolan mot framtiden?

Skolpolitiken i Sverige vs skolutvecklingen i USA

Här hemma, i Sverige i dag i verkligheten, kritiseras vår utbildningsministers ändringar i Skolverkets förslag till nya kursplaner, i en debattartikel skriven av sakkunniga inom ämnet:

I samband med Jan Björklunds presentation av ny läroplan för grundskolan framkom att Utbildningsdepartementet radikalt ändrat i det förslag som lämnats av Skolverket till ny kursplan i geografi. Ursprungsförslagets helhetssyn på geografiämnet står i skarp kontrast till Björklunds ändringar, som tar kursplanen tillbaka till en gammaldags studiegång, där eleverna bland annat ska kunna rabbla ren namnkunskap utan kontext. Regeringens ändrade kursplan speglar förra sekelskiftets svunna tid men problemet är att världen inte längre ser ut som för hundra år sedan.

(D)e nya skrivningarna i kursplanen för grundskolans geografi kommer att motverka elevens förmåga till öppen analys av världen, insikt om närområdet som en del av världen och förståelsen av olika kulturer i olika delar av världen och deras samverkan i en globaliserad värld. (SvD)

I en annan del av världen, i USA, längtar man inte tillbaka till en svunnen tid, utan blickar framåt, vilket Stefan Pålsson på Omvärldsbloggen rapporterade om igår:

Forskare och debattörer har länge pekat på att undervisningen och synen på kunskap och lärande behöver förändras för att skolan ska kunna fylla sin funktion idag. USA har formulerat en ambitiös plan för hur detta ska gå till under de kommande fem åren. Nu är det dags att genomföra planens tankar och idéer i verkligheten!

I USA har man med Stefan Pålssons ord förstått att ”stora delar av dagens system bygger på antaganden och förutsättningar från 1800- och 1900-talen, och de är inte giltiga längre eftersom dagens samhälle i många avseenden ser helt annorlunda ut. Därför måste man tänka om och tänka nytt.”

Läs vidare på Omvärldsbloggen om hur planen för att göra detta ser ut.

Jag kan inte värdera denna plan, men tydligt är att det i USA satsas det på nytänkande, och på att utmana den traditionella skolan som inte rätt rustar oss för framtiden. I Sverige vill vår utbildningsminister att vi vänder blicken bakåt, i stället för framåt.

Vi kräver av våra elever att de ska ta ansvar för sina studier, kräver ofta ett större ansvar än unga människor har förmågan att ta, men vår utbildningsminister – hur tar han sitt ansvar?

Genom till exempel twitter (tips från Brian Kotter om SvD-artikeln) och Facebook (OmBildning om Omvärldsbloggen) håller jag mig lätt informerad om skolfrågor. Ett tips till alla intresserade i allmänhet och till vår utbildningsminister i synnerhet.

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: