Dagbok, Janis 10 år

Röd dagbok med lås. På min dagbok stod det DAG BOK med guldbokstäver och särskrivning. Nyckeln till låset är borta sedan länge.

Jag började bläddra i ett par dagböcker, den ena röd med lås och den andra ett litet tunt skrivhäfte, från när jag var i 10-årsåldern.

I det lilla skrivhäftet från en semesterresa med mina kusiner börjar varje dag på ungefär samma sätt:

Måndag: Då vaknade jag och gick och kissade.

Tisdag: Då vaknade jag av att jag var kissnödig. Då gick jag och kissa.

Efter ett par dagar kan man ändå se en viss progression i skrivandet, det blir mer fylligt:

Onsdag: Då vaknade jag och C (kusinen) av att B. slickade oss (B. är kusinernas hund, han har stort underbett). Då gick vi och kissade.

Torsdag: Då vaknade jag av att C. låg i min säng, så att jag höll på att ramla ur sängen. Sedan somnade jag om. När jag vaknade gick C, S och jag å kissade.

Kissandet fortsätter oförtrutet, men vi blir ju i alla fall fler.

Fredag: Jag vaknade kl. 3,00 på morgonen av en mardröm. Då hade jag också hostat hela natten. Sedan somnade jag igen. Sedan vaknade jag efter några timmar. Då gick jag upp och snöt mig.

Det hade man inte väntat sig! Effektfull överraskning. Och inte ett ord om kiss, det går framåt!

Lördag: På morgonen vaknade jag av att jag var kissnödig.

Äsch!

Söndag: Då vaknade jag av ingenting särskilt.

* * *

Utdrag ur den röda dagboken med lås börjar rulla här på bloggen i morgon under samlingsrubriken Elevens dagbok. Självutlämnande dagboksanteckningar, men utan ett ord om kiss, utlovas!

Comments
3 Responses to “Dagbok, Janis 10 år”
  1. lilly skriver:

    jag letar desperat efter en dagbok. undrar om du vet vart man kan köpa den röda dagboken som du har på bild?

    Du kan maila mig 🙂

  2. Frida skriver:

    Vart kan man köpa den eller någon liknande ?
    Du kan svara på mail. 🙂

  3. metabolism skriver:

    Jag hittade bilden på internet och har slarvat med att tala om varifrån bilden kom , tyvärr. Men var man kan köpa någon, det vet jag inte. Leta på nätet!

Kommentera

