Lästips: om relationskompetens och relationspedagogik

Eftersom relationspedagogik och funderingar över inre och yttre motivation är det som mest upptar mina tankar – och i praktiken mina arbetsdagar – länkar jag vidare till Christermagisters välskrivna inlägg inklusive länk till ett  inlägg om relationspedagogik, läs här.

Även jag rekommenderar Jesper Juul och Margareta Normells böcker. Bland det viktigaste jag någonsin lärt mig är det Normell skriver om skam, läs här.

På tal om motivation så kom jag på att Skolverket har en skrift om det, läs här. Motivationen som starkt hör ihop med relationen till läraren.

Vill man så kan man också kolla vad vi på metabolism skrivit om motivation tidigare, jag tror det handlar lika mycket om vår egen som elevers motivation. Själv letar jag fram ett gammal inlägg om den subjektiva relevansen, den säger också en hel del om motivationen.

Kommentera

