Så sant som det var sagt. Ordspråk och talesätt 1.

Pacific Park in Santa Monica

AVUNDSJUKA tar sig många uttryck. Bild: szeke via Flickr (klickbar bild)

Envy is the art of counting the other fellow’s blessings instead of your own.

Hur, i dubbel bemärkelse, sant detta ordspråk är kommer ni snart att bli varse:

Monicas uppsats har klickats på 37 gånger fler än min, på uppsatser.se. Av de som klickat på min uppsats har endast 16% gått in och läst (i) den. Av de som klickat på Monicas uppsats har däremot 73% klickat sig vidare för att kunna läsa.

Ja, nu har jag alltså räknat my fellow Monicas blessings, och jämfört dem med mina egna. Ja, jag känner envy. Om det är någon art, det betvivlar jag.

Nu kunde jag ju diskutera avundsjuka vs missunnsamhet, och det dumma i att de två är synonyma begrepp, när de inte alls är det. Men redan i den stund jag påbörjade detta inlägg – eller allaredan när jag fick för mig att kolla våra uppsatsers besöksstatistik –  så var jag ju dömd. En riktigt trist liten suris, det är jag det. Samtidigt tycker jag observationer av det här slaget är väldigt roliga, och skrattar högt åt mig själv och mitt patetiska lilla jag. Precis som jag vet att Monica skulle göra om jag nu ringde henne och gnällde.

PS Tips till C-uppsatsskrivare: Vill du bli läst så skriv en bra och intressant uppsats!

Comments
One Response to “Så sant som det var sagt. Ordspråk och talesätt 1.”
  1. Morrica skriver:

    Statistik, ja, tänk så det kan ställa till det.

    Strängt taget, det du vet är att något fler har öppnat och läst i hennes uppsats än i din. Det du inte vet är deras reaktioner. Hur många har uppskattat det de läst? Hur mångas liv har berikats, hur mångas kunskap har ökats, hur mångas nyfikenhet har väckts av det de läst? Hur stor procent av de som läst fann vad de hoppades finna?

    Det framgår inte av statistiken, men jag gissar att det är ungefär lika många

    😉

Kommentera

