Arbetsmarknadsläget för lärare

Svarta katter och brunslock. Och nu också sorglös inställning till arbetsmarknadsläget.

Det blir inga problem att söka jobb, säger vänner och bekanta utanför skolan uppmuntrande. Det saknas ju lärare!

Nja, riktigt så ser det inte ut. Visst kan vänner med barn i grundskolan ha den uppfattningen (en uppfattning som kanske baseras på de många lärarlösa lektioner som barnen har, eller hur lätt äldre ungdomar verka  få jobb som vikarier i skolan, i ämnen de ej har någon som helst kompetens för …), men nej, tyvärr ser arbetsmarknaden inte så ljus ut.

Kanske är det den bilden media gett när de rapporterar arbetsmarknadsläget och räknar in alla slags lärare;

grundskolans och gymnasiets lärare i allmänna ämnen tillsammans med de mer eftertraktade yrkeslärarna och förskolelärarna.

* * *

På Arbetsförmedlingens hemsida kan man kolla in läget på arbetsmarknaden:

(siffrorna på aktuella lediga tjänster är dessvärre inte dagsaktulla. Eller tvärtom: förhoppningsvis inte dagsaktuella – de ser troligen bättre ut nu i dag när annonserna för vårterminen (-s vikariat) börjat poppa upp)

Gymnasiet

MINUS: ”Arbetsmarknaden för gymnasielärare i allmänna ämnen har tidigare varit i balans, men under det närmaste året förväntas det bli en något större konkurrens om jobben. Det beror bland annat på ett minskande elevantal och kommunernas ekonomiska återhållsamhet. Möjligheterna till arbete inom yrket de kommande fem åren bedöms bli mindre goda, därefter förbättras arbetsmarknadsläget. Det förekommer dock skillnader mellan ämnesområdena och även regionala skillnader.”
.
PLUS:  ”Arbetslösheten bland Gymnasielärare i allmänna ämnen är mycket lägre än den genomsnittliga arbetslösheten i Sverige”. Antalet lediga platser kraftigt ökat jämfört med förra året” – i dagsläget finns det hela 142 tjänster som annonserats ut i hela landet. (Med statistik kan man lätt påvisa en kraftig ökning. För den som har jobb nu, men inte efter jul finns risken att man snart har en megakraftig minskning på hela 100% mindre jobb). (länk)
.

Grundskolan

MINUS: ”Anställningsbehovet av lärare med inriktning mot grundskolans senare år har krympt på grund av färre elever. Någon förändring är inte i sikte under det närmaste året. På lite längre sikt ökar behovet successivt.”

PLUS: ”Antalet lediga platser inom yrkesgruppen Grundskollärare har ökat kraftigt i Sverige det senaste året. Just idag finns det 390 annonser förGrundskollärare i Platsbanken (i Sverige).” (länk)

Förskolan

The thing to be is förskolelärare: ”Arbetsmarknaden för förskollärare är fortsatt ljus och arbetslösheten är mycket låg. Det är brist på förskollärare som uppfyller kraven och möjligheterna till arbete inom yrket bedöms bli goda både på kort och på lång sikt. Störst är bristen på förskollärare i storstadsområdena där barnkullarna växer mest.” Och den kraftiga ökningen innebär hela 572 lediga platser i dagsläget. (länk)
.
* * *
Själv känner jag mig lite väl bekymmerslös inför den osäkra framtiden, och det gör mig lite skrockfull. Hittills i livet har jag alltid oroat och bekymrat mig – och det har alltid löst sig. Om jag nu inte oroar mig – betyder det att det går åt skogen?
.
Det dröjde in i det sista innan jag fick mitt första jobb, höstterminen 2009. Men då fick jag å andra sidan två jobb samma dag, och sedan ringde en tredje någon dag senare (på ett jobb jag inte ens sökt, de hade bara fått ett tips). Det löser sig, även om det kan se nattsvart ut såhär två månader innan vårterminsstarten! Vikarieförmedlingarna är också en utväg. Det har säkert positiva sidor att en tid arbeta som timvikarie, och det lovar jag att avhandla vid ett senare tillfälle, om jag hamnar där.
.
Tidigare om arbetsmarknadsprognoser på Metabolism här.
Comments
3 Responses to “Arbetsmarknadsläget för lärare”
  1. Morrica skriver:

    Vilka ämnen undervisar du i?

  2. metabolism skriver:

    Janis har den bästa ämneskombinationen, svenska och engelska. (Bästa i avseendet att man är mer anställningsbar än många andra ämneskombinationer, som biologi och slöjd, eller geografi och idrott. Om inte matte/NO är lite bättre förstås.)

  3. Janis skriver:

    Ja, jag valde medvetet engelskan före historia, för att göra mig mer anställningsbar. Men Ma/No är nog det allra bästa i dag.
    Sv + svenska som andraspråk + ett eller varför inte två moderna språk är ju också en toppenkombination. Inte minst när man ska vicka för kollegor. Då kan ju poäng i SO, bild, NO, hemkunskap också komma till pass.

Kommentera

