Ostkaka har sin tid, katekesen har sin tid

Max Entin lyfter fram ett problem som får min hjärna att gå i baklås. Få som hicka.

Hur sätter vi egentligen fingret på den formativa bedömningen? Visst måste inlämningsuppgifter få ha deadlines – samtidigt som läraren noterar, eleven utvecklas och läraren noterar igen? Så länge det inte tas för givet att sagda uppgifter är det enda bedömningarna sedan baseras på är det väl inget problem? Kort sagt: Varför få på nöten för deadlines? Är inte det ett tankefel?

Om en elev gång på gång missar (eller struntar i) olika chanser att visa upp sina kunskaper kan ju inte läraren låtsas att kunskaperna redan finns och betygsätta efter det. Det enda man kan göra är väl att skapa så många möjliga och omöjliga tillfällen för lärande och bedömning som verkligheten ger  – och hela tiden kommunicera vad man ser och vad detta betyder vad gäller betyg och uppvisande av kunskaper?

Jag är än så länge bara lärare i guldtext på dyrt papper. Var faller mitt resonemang?

Frågan får mig att känna mig ungefär lika förvirrad som när jag 1986 försökte förstå Den makalösa manicken. Bortsett från att sången gjorde mig mer upprymd.

Comments
3 Responses to “Ostkaka har sin tid, katekesen har sin tid”
  1. För min del blir deadlines bara en del av den skenverklighet vi skapar i skolan. (Som valfrihet som inte är så fri osv.)
    Så här: Jag sätter deadline till den 30:e. Jag får in några arbeten. Jag bedömer. Ett arbete lämnas inte in. Eftersom eleven har rätt att lämna in arbeten till mig så länge kursen pågår (ibland en termin, ett år, två år…) så kan jag bara säga ”aja baja”. Men jag kan inte vägra att ta emot något arbete från eleven.

    Vi väljer att sätta deadlines för att se till att arbetsbördan blir någorlunda jämt fördelad, och för att man i arbetslivet arbetar efter hårda deadlines. Den egentliga deadlinen är vid betygsdatum.

    Så å ena sidan är deadline en bra träning, å andra sidan är det bara löjligt. Och jag tycker att man ska ha rätt att visa upp sina kunskaper under tiden man går utbildningen. Om jag fick bestämma skulle man har rätt att göra det när som helst under de år man går på gymnasiet, oavsett om kursen är slut eller inte. Men det är ju en helt annan sak…

    Jag vet inte om jag svarar på din fråga, om jag ens svarar på en del av den…

  2. Lina skriver:

    Jo, förstås. Men man hinner ju visa så mycket mer vad man kan om man sprider ut det lite! =)
    Och det enda jag har sagt med det är vilken sorts elev jag själv (oftast) var.

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] tal om deadlines för inlämningsuppgifter och på förekommen anledning: Nej, det är inte OK att sätta max ”G” på prov som […]



Kommentera

