Jane Austen digitaliserad och diskuterad

Excerpt from Persuasion

Utdrag från "Persuasion". Bild från det digitaliserade arkivet. Klickbar länk.

Bodil Malmsten länkar till två artiklar om de originalmanus av Jane Austen som studerats och nu läggs upp på nätet fritt för alla att läsa. Bodil Malmsten skriver:

Jane Austen kunde inte stava.

Jane Austen var slarvig och usel på grammatik.

Lärda personer, litteraturteoretiker, letar efter fel för att profilera sig.
Något måste de ju göra när de ändå aldrig kan skriva som Jane Austen och hennes likar.

* * *

Kanske är det för att jag läser den andra artikeln först (The Chronical of Higher Education), som jag får en helt annan bild av vad de lärda personerna gjort. Jag ser inte att forskaren letat efter fel; hon har studerat skillnader mellan originalmanus och publicerad text och diskuterar detta, och jag ser inte att det behöver betyda att någon förminskas, tvärtom. Den förstnämnda och först länkade artikeln (Telegraph) har förvisso en betydligt tristare början, men den tar sig litet längre fram och blir mer nyanserade.

Det är intressant ändå hur olika artiklarna är, och om man nu aldrig kommer att närstudera Austen skulle man ju i alla fall kunna göra en lite grundligare jämförelses mellan artiklarna om Austen-studien. Men för att det egentligen skulle vara intressant på riktigt, måste man ju ha läst studien själv. Det är det som är så härligt med litteraturvetenskap – det finns inga sanningar, men massor av åsikter, ofta passionerade sådana. Jag minns ännu hur arg jag var på en litteraturvetare en gång och hennes analys av Jane Eyre – och min förundran över att jag egentligen brydde mig.

Ibland önskar jag att jag pluggade igen, när man fick hålla på med sådana saker. Jag vill fördjupa mig och försjunka, använda min hjärna som alltför länge gått på sparlåga, och jag skulle behöva få bekräftat att den fortfarande fungerar. Eller, hjälp, inte.

Läsarkommentarerna till artikeln i the Telegraph är också härlig läsning, och de behöver man ju inte vänta med att läsa. En läsarkommentar undrar över vitsen med det hela, och den diskussionen är särskilt rolig att följa för en som går igång på litteraturvetenskap, men alltid har en gnagande känsla av att det aldrig kan vara riktigt sunt.

Läs vidare: De 1100 digitaliserade sidorna av Jane Austen’s Fiction Manuscripts.

Comments
2 Responses to “Jane Austen digitaliserad och diskuterad”
  1. Morrica skriver:

    Men givetvis blev du engagerad och arg, det var trots allt JANE EYRE hon skrev och tyckte om, inte vilken dussinroman som helst.

    Plugga lite då? Ta en enstaka kurs i något som verkar lockande och läs lite på distans. Tro mig, även om du inte tror att du har tid så är det en sån vitamininjektion att du kommer att undra över hur du orkade utan att plugga när du väl kommit igång (med reservation för de kurser där kursarna är okunniga eller oengagerade).

  2. Janis skriver:

    Du har rätt, i bägge fallen.
    Ansökningstiden är ju över till vårens kurser, men man skulle nog ändå kunna göra något, det finns ju en massa om man tänker efter. Och tar sig tiden att göra. Tror jag behöver förändra fler saker, för att kunna fokusera mer på att ladda batterierna. /Janis

Kommentera

