Så många ensamma uppfinnare av ungefär samma hjul

Som ny lärare är bristen på material, lektionsstoff, något som gör sig påmint gång på gång. Det och tiden att planera hur att göra och ta fram materialet. Det tar ju tid att leta och tänka upplägg,  så särskilt i början men även därefter så vore det ju förnämligt om man kunde hjälpas åt mer. Mina idéer är många fler än de jag kan förverkliga. Bra så, men några av dem skulle jag verkligen ha velat göra  – men jag hann inte till bibblan i tid, eller jag hittade inget bra text-exempel, eller jag har inte tiden att läsa in på mig området just nu.

Min rubrik kommer inte att leda vidare till en länk till lektion.se – som jag visst använder mig av ibland, men som jag inte är särskilt förtjust i. Jag har i stället hittat en annan sajt som jag tänker försöka följa framöver, för att se om den kan vara ett sätt att diskutera och bli tipsad om det viktiga innehållet i undervisningen, och andra skolfrågor. Hinner man inte med sådant på jobbet, så hinner man kanske när man är hemma? På tal om det så anser jag att det genast bör införas obligatoriska pedagogiska samtal på alla skolor. Med goda föreläsare och inspiratörer. Vi behöver tänka nytt! Att vara nästintill nyexaminerad och känna behov av att tänka nytt – är inte det en paradox? Vi gavs ett förhållningssätt, men inte verktygen. Eller (samma) verklighet?  Därför nätet. Har du en god inspirationskälla på nätet som du kan dela med dig av?

Dela!

En av grupperna i nätverket heter ”Litteratur i skolan” och där kan man dela med sig av egna idéer och få tips och råd från andra om hur att arbeta med litteraturen i skolan.  För närvarande verkar det råda stiljte, och det är ju synd för idén är god. Klicka på: Litteratur i skolan.

Inom svenskämnet finns också en nationell bokmärkessamling, klicka här för att botanisera.

På sajten finns i dag 79 olika grupper att gå med i, allt ifrån ”lärarens framtida roll” till ”iphone i undervisningen”, botanisera mera här. Eller bli medlem och starta en egen grupp!

Kommentera

