Vittnesmål – pennor och datorer

Kommunerna tycks inte vara medvetna om att deras nuvarande sätt att fördela resurser skadar likvärdigheten i den svenska skolan. Genom att inte styra resurser till elever i socioekonomiskt utsatta områden ökar risken för utanförskap på grund av en misslyckad skolgång.

– Det är ett slöseri med resurser att inte tidigt satsa på stöd under elevernas skolgång. Dagens kortsiktiga tänkande skapar bara större kostnader längre fram, säger Eva-Lis Sirén.

citat från Lärarnas Riksförbund, betr. den nya rapporten som visar att skolans likvärdighet hotas eftersom endast ett par procent av resurserna fördelas efter socioekonomiska faktorer.

På bloggen Datorn i skolan – pryl eller verktyg? finns en lista över vilka skolor som satsar på en till en-dator (se här). Jag undrar om det skiljer sig åt i vilken kommun/stadsdel man bor om man får en dator eller ej? Om man går i skolan i ett område där det redan finns resurser, i form skattepengar och utbildade föräldrar, eller om man bor i ett  mer utsatt område? Jag hoppas att det inte är så.

penna

En elev släntrar in i mitt klassrum som för tillfället är tomt. Vi snackar lite.  Han börjar berätta om en skola som han känner till, där alla elever ska få sin egen dator. Han undrar förstås varför de eleverna får datorer,  men inte han själv och hans skolkamrater på vår skola. Jag vet inte, jag hoppas att även vår skola ska få datorer men det är inget som ligger nära i framtiden i så fall, svarar jag. Tyvärr. Till saken hör att både han (och jag) tror att han skulle ha så mycket lättare att skriva, om han fick slippa pennan och i stället knappa på ett tangentbord. Han tycker skriva är jobbigt, och han gillar inte alls sin handstil. Han skriver nästan aldrig någonting, när han väl skriver skriver skriver han så kort det bara går att skriva, eller kortare. Process-skrivande är aldrig något han ens försöker sig på.

Att ge resurser utifrån socioekonomiska faktorer skulle mycket väl kunna gälla att ge elever i socialt utsatta områden en egen skoldator. För att läs- och skrisvårigheterna generellt kan vara större och studiemotivation lägre. Med en dator tror jag man skulle komma en bra bit på väg, även om bara en dator förstås inte är tillräcklig utan kräver sin pedagogik, och också kan innebära problem av annan karaktär (som alla som tillbringat tid med en klass som surfar hej vilt i en datorsal kan vittna om).  Men det är pedagogiska problem som kan lösas, och som jag tror, lättare än vissa pedagogiska problem som redan finns i dag och som ofta handlar om oviljan, intresset och oförmågan att arbeta med den långsamma pennan och papperet – särskilt när världen i övrigt är så snabb!

”Datorerna kan användas för att visa och berätta på nya sätt, till exempel genom olika typer av visualiseringar och simuleringsprogram” skriver Peter Gärdenfors på Framtidens lärande i sin önskelista till utbildningsministern – en mycket läsvärd lista, som säger mycket om lärandet, läs här. Med datorer ges möjligheten till ett lärande som mer liknar det informella lärandet och chansen är då stor att den inre motivationen också ökar.

Särskilt för dem som har det svårt med handskriften. Går man i högstadiet och ännu har stora svårigheter att skriva läsligt, då är det inte särskilt stor chans att man vill skriva. Hur blir man vän med pennan när man har ett riktigt dåligt förhållande bakom sig som varat i fem, sex, sju år? Då är det väl inte konstigt om man vill skiljas från pennan och i stället bli ihop med en dator? Man behöver inte ”hålla ihop ett dåligt förhållande för barnens skull” … nej, allra minst behöver man hålla ihop pennan med barnen, för barnens skull. Man borde presentera dem för en alldeles egen dator.


Annonser
Comments
3 Responses to “Vittnesmål – pennor och datorer”
Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] skrev ett inlägg om en-til-en-datorer och hur det skulle vara till stor hjälp för elever som har problem med att skri…. I Janis fall handlade det om en elev vars handstil är ett hinder för skrivandet. Till en början […]

  2. […] har jag och Janis skrivit om hjärnor, datorer och pennor. Det har handlat om skrivande. Vår slutsats, vilket också […]



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: