Svåra läxor

Många fulla meningar

Läxors vara eller ej har stötts och blötts så mycket här på Metabolism att det är svårt att bidra med ytterligare lästips till det här inlägget (sök gärna på ”Läxor” för att få en liten överblick). Trots detta kan jag inte låta bli att fortsätta i samma hjulspår.

Skola.
Läxor.
Vad (tusan) håller vi på med?

Jag har varit frivillig läxhjälpare på biblioteket.
Jag har suttit närmare två timmar i sträck (till klockan 19 på kvällen) med ett barn på nio år och hans totalt meningslösa jävla skitläxa som skulle vara klar till SO-lektionen nu på morgonen.

VARFÖR
ska barn som ännu inte kan höra skillnad på språkljuden i ”säck” och ”sak” eller ”myr” och ”mur” (och som läser på max LUS 4) ta med sig SO-böcker, skrivbok och stenciler hem till föräldrar som knappast kan förväntas ha större språkkunskaper (och kanske inte läser eller skriver på sitt förstaspråk)?

Det enda föräldrarna, som ju vill sina barns bästa, kan göra är att skicka dem till bibliotekets läxhjälp. Och vips. Där försvann även barnens meningsfulla fritid – med alla fritidens möjligheter till rekreation, lek, språkutvecklande sammanhang, vänner, växande självkänsla, grovmotorisk träning och kärlek till livet.

Låt eleverna göra något som är meningsfullt och inspirerande i skolan i stället! Hemma kan de med ljus i ögat och stolthet i rösten berätta för sin familj om allt fantastiskt de varit med om. Kanske diskutera något de funderat över.

Den enda dessa läxor är bra för är mig – läxhjälparen. Då kan jag nämligen vara den duktiga volontären som ställer upp och har ytterligare något att skriva i mitt CV.

Meningslös undervisning och meningslösa läxor är, i min mening, ovärdiga inslag i värdefulla människoliv.

Släck inte människors lust att lära. Snälla. Stjäl inte nioåringars skratt och glimtar. Tysta inte en inre röst och ett driv större än vi någonsin kan ana.

Vi får aldrig glömma att eleverna är människor.

Comments
One Response to “Svåra läxor”
  1. Janis skriver:

    Vansinnigt och sorgeligt. Och själv tvivlar jag också på de läxor jag ger…

Kommentera

