Inga högskolestudier i vår

blogga på tågDet var den 16/10 som jag insåg att jag missat att söka in till högskolan. Det kändes konstigt.
Det här är nämligen första gången på flera år som jag inte har en kurs inplanerad till våren. Jaha, är det så här vanligt folk har det, hinner jag tänka innan jag börjar fundera på alla kurser jag vill gå. Kanske en kurs i…

Nej, i vår ska jag bedriva självstudier. I egen takt. Många av de kurser jag läst har varit för att få kunskaperna på papper och för att plocka poäng. Nu är det dags att jag dansar efter egen pipa och utbildar mig själv.

Vad ska man kalla de poängen? Bildningspoäng – bp? Fast dit räknas bara bildning, och om jag lär mig en färdighet så är det inte säkert att den räknas dit. Kunskapspoäng – kp? Jo, kunskaper får jag ju, men det får ju högskolepoäng (hp) att verka som att de inte har med kunskap att göra *motstår elakt och fördomsbefästande skämt*. Fritt kunskapsinhämtande – fkuih?
Det låter väl klatschigt?

Comments
One Response to “Inga högskolestudier i vår”
  1. janis skriver:

    Autodidaktisk kunskap, kanske? Det blir ADK och det låter ju bokstavsdiagnos lång väg, vilket är kul det också. Och lättare att uttala än din variant som mer låter som om man satt ngt i halsen, och kunskapen borde ju komma längre in än så (även om många kan vittna om kunskaper som aldrig internaliserats utan bara blivit till fina ord som rullar på tungan).

Kommentera

