Varför så bråttom?

 

Är det farten eller att vinna racet som är drivkraften?

 

Att elever inte gör någonting, det är ett problem vi stöter och blöter med jämna mellanrum. Brist på motivation, brister i undervisningen, i förmedlingen eller vad är det och vad ska man göra åt det?

Det finns ett annat och diametralt motsatt problem också. Elever som gör, men gör allt i en hast. I hundraåttio kilometer i timmen hastar de genom uppgifterna, och då utan att fullt ut förmå reflektera över hur mycket man hinner reflektera över det man läst och formulerar i skrift.

Gasa inte, bromsa! skrev jag i en skriftliga respons häromsistens. Och eleven strök sedan över inte och bromsa – och fortsatte förstås vidare med plattan i mattan!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: