Lärande, förståelse, motivation

Vi talar aldrig om lärande i skolan. Egentligen. (På min skola, bör jag väl tillägga, även om jag betvivlar att det ser mycket annorlunda ut på de flesta skolor.)

Att lyssna till ”Varifrån kommer lusten att lära” i P1:s Filosofiska rummet på väg till skolan, och sedan diskutera pavlovska morötter på eftermiddagen, det blev intressant. Eller inte.

Ju längre tiden går, ju längre bort kommer jag från det jag lärt och det jag tänkt. Nu beställer jag Peter Gärdenfors bok.

Lusten att förstå : om lärande på människans villkor

Klicka för att läsa om boken

Comments
2 Responses to “Lärande, förståelse, motivation”
  1. Morrica skriver:

    Det är en av orsakerna till att bloggosfären och det utvidgade lärarkollegiet är så viktigt – ett utrymme att inte bara bevara utan också utveckla det man lärt och det man tänkt, tillsammans med andra som också tänkt.

  2. metabolism skriver:

    Ja, det är sant.
    Men visst borde det finnas utrymme för det i skolan också! Det är delvis en ledningsfråga, vi har ju aldrig tid eller när vi har den, då tar vi oss den inte. Inget nytt, det här med brist på reflekterande samtal, vi skrev en hel antologi om detta under sista terminen på utbildningen – och förfasade oss. Att det skulle vara så deprimerande, det hade jag däremot inte insett.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: