Duktig

Jag gjorde saker i veckan som jag absolut inte ville göra. Både på det yrkesmässiga planet och privat.

Att städa fast man inte har lust är en sak, mycket värre var det att utföra något oerhört obehagligt som jag var tvungen att utföra i egenskap av lärare.

Jag hade stor lust att rymma till skogs för att slippa befatta mig med det, med något som måste göras men som jag inte ville skulle göras av mig. Men jag gjorde det, med en klump i magen och efter några sömnlösa morgontimmar. Gjorde det för att man är vuxen och tar sitt yrkes- och vuxenansvar, och för att,  ja, man måste vara duktig. Det går inte an att springa till skogs, hur skulle världen se ut då, om alla sprang till skogs?

Fullt så duktig som Andreas Doppler i Erland Loes roman var innan han flyttade ut i skogen, det är jag inte. Långt ifrån. Långt, långt ifrån. Men ändå så duktig så att duktigheten ibland står mig upp i halsen. Ibland önskar att jag vågade lägga ner hela duktigheten.

Jag har varit så duktig.

Jag har varit så satans duktig.

Jag var duktig på dagis. Jag var duktig i lågstadiet. Jag var duktig i mellanstadiet och högstadiet. I gymnasiet var jag avskyvärt duktig, inte bara i ämnena utan också socialt. (J)ag studerade duktigt och fick en superduktig flickvän som jag gifte mig med på ett duktigt sätt bland duktiga vänner efter att man erbjudit mig ett som var så duktigt att det visade finger åt alla andra duktiga jobb. Senare har vi fått barn som vi uppfostrat duktigt och vi har skaffat hus som vi renoverat duktigt. Mitt i all denna duktighet har jag vandrat i åratal. Jag har vaknat i den, somnat i den. Jag har andats duktighet och stegvis tappat bort livet.

Andreas Doppler i Erlend Loes ”Doppler”, sid. 39 i Alfabetas pocketupplaga. Läs en recension som jag skriver under på här.

Hur skulle världen egentligen se ut om vi alla ”sprang till skogs”? Skulle vi tappa bort oss och gå vilse, eller skulle vi kanske kanske hitta livet?

Kommentera

