Vi är UFO:n

En kollega kommer inflåsande till arbetsrummet*, sätter sig på sin stol, fipplar med något i sina lådor, märkbart stressad. Hon vänder sig till mig:

Det här säger jag till dig som är ung och precis startar din lärarbana: på en normal arbetsplats skulle hälften av oss få sparken! Eller så hade någon kommit och läst lusen av oss. Lärare är tamefan UFO:n!

Vad det handlade om vet jag inte. Jag bara nickade och höll med. Det kändes säkrast så.

*Jag vet inte vad jag ska kalla det, det är ju inte lärarrum, för man fikar inte där. Men jag kan inte heller kalla det för kontor. För lärare så är ju klassrum också arbetsrum – eller?

Comments
One Response to “Vi är UFO:n”
  1. Morrica skriver:

    Fikar man per definition i lärarrum?

    Det hade varit intressant att höra mer om din kollegas viktiga reflektion.

Kommentera

