Människosaker

SkärmdumpIbland tänker jag att jag skulle vilja ha ett bibliotek hemma hos mig. Där kan jag gå runt och känna på bokryggar, plocka ut exemplar och bläddra. Nu undrar jag om det inte vore bättre med ett bokförråd istället. De är nämligen inte lika lastade med pretentiöst bagage. I ett förråd gömmer man undan saker, förvarar dem tills det är dags att använda eller slänga. Bara det att man placerat dem i ett förråd visar ju att de inte är helt värdelösa. De står där inne och väntar på sin stund. De behöver inte stå i konstant givakt, som böckerna i biblioteket behöver göra.

Inne i bokförrådet på mitt jobb hittade jag den alldeles utmärkta antologin Människosaker, utgiven av tidskriften Karavan. Den innehåller ”Dikter och noveller på liv och död från Afrika, Asien och Latinamerika. Just sådana texter som man inte brukar hitta i svenska läroböcker. Den kommer dessutom med en lärarhandledning som man kan ladda ned. Man får väldigt mycket för 65 kronor. Inte nog med att texterna är bra, boken är dessutom snygg. Det kanske bara är en detalj, men när elever ska läsa är utseendet väldigt viktigt.

Ja, du ser rätt. Silversnirklar!

När jag bläddrar i Människosaker tänker jag på hur eurocentrisk min litteraturvetenskapliga utbildning var. Visst, man kan inte hinna allt på en termin, men ändå. Lite roligt hade det varit att få veta mer om latinamerikansk, asiatisk och afrikansk litteratur. Jag har ganska många elever som har invandrat från olika delar av världen, och jag tänker att jag kanske skulle förså dem bättre om jag läser litteratur från deras länder. Jag får en bild av samhället, av språken och kulturen. Ja, jag pratar med eleverna, och de berättar om hur det var och är i hemländerna. Men det är ju något med hur litteratur kan gripa tag…

Här finns information om Människosaker och hur man får tag på den.

Comments
2 Responses to “Människosaker”
  1. metabolism skriver:

    Det är en jättebra bok! Jag har en särskild favorit, en historia om mönstring i Thailand, läs den! Det är jag glad över från mina kurser i engelska: vi läste en hel del av det du efterlyser, lästips kan ges på lördag! /Janis

Trackbacks
Check out what others are saying...


Kommentera

