Bloggar – ingen självklarhet

För några veckor sedan fick jag en behövlig knäpp på näsan. Det handlade om det här med bloggar. Bland mina elever är det många som har bloggar. Om de inte har bloggar så läser de bloggar. Om de inte läser bloggar så vet de vad en blogg är och vilka Blondinbella, Kissie och Katrin Zytomierska är. De har koll.
I min egen värld är bloggar en rätt naturlig grej. Jag har bloggat i snart 4 år, utöver metabolism har jag andra bloggar, bl.a. några som eleverna har kunnat hämta material ifrån.

Och eleverna gillar bloggar, både att läsa och skriva själva. Och hipp som jag är tänkte jag att jag skulle starta en blogg för mina elever i Svenska som andraspråk. Det kommer de att gilla. Jag behöver inte förklara formatet, eller hålla med grundläggande saker, och de flesta har ju använt e-post så det här med att skriva och klicka är ingen nyhet.

Eh. Så blev det inte. När jag käckt proklamerade att vi skulle starta bloggar fick jag svaret: ”Vad är det?”. Alltså, jag har läst om digitala klyftor. Massor. Men att jag skulle falla ner i en själv hade jag på något konstigt sätt inte kunnat föreställa mig.
Det fanns inget annat att göra än att ta det väldigt långsamt.

”Men hur ser vi det vi skriver?”
”Jag vill inte att någon ska se!”
”När jag trycker på Publicera – får du det på din mail då?”

Det var nyttigt att se att det här ”moderna, fräscha” faktiskt inte är allmänhetens gods ännu. Bloggar har fått många att börja skriva. Men det är fortfarande förbehållet en klubb. Lite statistik från World Internet Institute:

Statistik över bloggläsandeStatistik över bloggskrivande

Diagrammen kommer från World Internet Institutes rapport ”Svenskarna och internet 2009” (s. 31) som finns att ladda ner här. Det här med bloggar är inte vardagsmat, det är tydligt, men väldigt lätt att glömma. Lite fler än hälften av de tillfrågade läser/har läst bloggar mer än ”någon gång” och färre än 20 procent av de tillfrågade har skrivit på en egen blogg mer än ”någon gång”. Undersökningen visar också att intresset för bloggande och bloggar är som störst bland unga kvinnor. Mina elever utgör den perfekta målgruppen om man ser till kön och ålder. Fast sen då?

En snabbtitt i WII:s rapport ”Unga svenskar och internet 2009” (finns här) visar att bland tjejer i åldrarna är det nästan 70 procent som läser bloggar, och nästan 40 procent som skriver eller har skrivit en blogg (s. 20). Men det hjälper inte mig. Vilka tjejer är det egentligen som bloggar? Finns det undersökningar där man ser till andra faktorer än ålder och kön? Föräldrarnas utbildningsnivå? Geografi? Etnicitet?

Det vore väldigt intressant att se, för jag tror att det finns fler klyftor som behöver fyllas igen.

Comments
One Response to “Bloggar – ingen självklarhet”
Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] om att det där med att blogga med eleverna inte alltid var så där självklart eller enkelt (här). Jag kom att tänka på det när jag genom ett twitter-tips läste ett inlägg om hur att motivera […]



Kommentera

