Vilken slags bil är du?

Jag är ganska stressad vilket visar sig i sömnkvaliteten. Jag vaknar upp gång på gång, mitt i en dröm. Drömmarna är fulla av mängder av människor, saker och händelser, och hus som en arkitekt från helvetet måste ha ritat.

I en dröm har någon haffat mig tjugo i fem i korridoren och berättat att jag måste gå bort till någon slags konferens för att svara på hur man räknar ut stanine-värden. Jag har ingen aning om hur man räknar ut sådant, det är specialpedagogens område. Jag är jättetrött och vill med fem-bussen hem, och inser att det kommer jag inte att göra. Jag sjunker ner i korridoren och får ett litet sammanbrott, och sedan torkar jag mina tårar och går bort till mötet. Det är ett stort möte, runt ett enormt stort bord sitter en oerhör t stor samling  människor med suddiga ansiktsdrag, och så frågar rektor:

– Om du var en bil, vilken slags bil skulle du då vara?

En Skoda tänker jag tyst och i protest över dumma frågor, men inser att det ska jag inte säga högt. Jag kommer inte på någon annan bilmodell och svarar därför att jag vet inget om bilar. En Trabant, tänker jag tyst, men inser att det är ett ännu sämre svar än ”Skoda” och att auditoriet kanske kunde missta detta för en sanning i stället för ett skämt.

– En Amazon, kanske? kläcker jag ur mig, för jag mins plötsligt en vit sådan från min barndom, men fortsätter snabbt att nej, kanske inte det, mer en snabb bil som körs ansvarsfullt.

Nu i vaket tillstånd funderar jag vidare (jag kan inte mer om bilar i vaket tillstånd än i sömnen, men ändå.) Kanske jag skulle vilja vara, men ännu inte är, en sådan där rosa buss – en som man åker på spännande resor världen över i, och som verkar så kul och kunskapande att hoppa på.

Men egentligen känner jag mig nog oftast som en ambulans eller brandkårsbil, som gör blixtutryckningar. För att omhänderta de i nöd eller för att släcka bränder.

Comments
4 Responses to “Vilken slags bil är du?”
  1. Stråhatt skriver:

    En Trabant vore trevligt, fast just nu funderar vi IRL vilken bil som passar oss bäst, därför känns din dröm oerhört verklig och då måste jag säga Toyota, fast troligen är jag en KIA

  2. Magister-janne skriver:

    Kanske en gammal skoda med trasig koppling 😉 fast man vill vara en Audi A6…

  3. Tweedelee skriver:

    Saab V4 eller en Cittra 2CV, möjligen Renault 4, det är jag, skulle jag tro.

  4. Janis skriver:

    Stråhatt: Bilar IRL får mig att minnas när vår äldste var cirka 4 år och vi hade varit och hämtat vår nya bil. Han satt i baksätet och såg överlycklig ut och sa: -Det här är den lyckligaste dagen i mitt liv! Hoppas ni också känner får samma känsla vid nästa bilköp!
    Magister-Janne:Det finns nog en och annan gammal Skoda med trasig koppling, du är inte ensam! Men med TLC och rätta smörjoljan kan vi alla bli som nya igen!
    Tweedelee: Försöker analysera vad det är du säger om dig själv genom dina billiknelser, men jag blir inte klok på det!

Kommentera

