Barn är inte bara elever

(S)kolan, lärarna och våra elever är inte isolerade öar, de är alla delar av samhället. Vi behöver ta krafttag inom flera olika delar för att lyckas, och den debatten saknar jag.

skriver Christer magister i ett inlägg som handlar om att barnen glöms bort i valdebatten (HÄR)  – för barn är ju inte endast elever i en skola, barn är barn i allas vårt gemensamma samhälle.

Jag tror också att skolan och polisen var de enda instanserna som nämndes; inte ett ord om socialtjänsten, barn- och ungdomspsyk, föreningslivet eller fritidsgårdarna.

Var förs debatten om hur de sociala myndigheterna, barn- och ungdomspsyk och övriga instanser sköter sitt uppdrag?
Vem talar om hur barnens fritid ser ut? Om föreningslivets möjligheter att stötta och om fritidsgårdarna?

frågar Christer, och jag frågar mig det samma.

Gummistövlar som skyddar.

Mitt första år i skolan var omtumlande. Allra svårast har varit att möta den värld som är en värld av barn i behov. Barn i behov av extra stöd (det var inte deras behov som var svårt att möta, det var bristen på stöd som gavs dem) i undervisningen, förstås. Det var barn i behov av gummistövlar så att de kan följa med på vandringar i regnväder, eller en extra jacka så att de kan komma till skolan nästa dag och inte stanna hemma eftersom jackan inte hunnit torka. Att möta barn i behov av trygga hemförhållanden. I behov av skolsköterska, skolkurator och psykolog.

Att som lärare anmäla sin oro för att barn far illa, men att se att ingenting händer. Det är en verklighet jag hade hört talas om, men att uppleva den själv var en annan sak. Ja, jag vill att vi debatterar hur vi alla hjälps åt att hjälpa och stödja barnen.

Solidaritet är inte ett statusord i dag, precis.  Jag vet inte ens vad solidaritet betyder, sa någon till mig häromdagen. Kanske på allvar, kanske på skämt. Hen skämtade till det på något vis på slutet, men jag förstod inte var det roliga låg. (Solidaritet (av latinets solidum, hela summan, kapitalet) innebär för kollektiv att gemensamt ta ansvar för något, inbördes gemenskap, att i egenskap av del av en grupp verka hänsynsfullt utan egenintresse för denna grupps bästa./Wikipedia)

Det är vi vuxna som gemensamt ska bygga broarna som bär.

Men visst finns solidariteten kvar för de minsta i vårt samhälle, jag kan inte tro annat (hen som skämtade är för övrigt mycket mån om barnens väl, det vet jag). Men kommunikationen mellan olika instanser och verksamheter, den kunde vara så mycket, mycket bättre. Vi måste bygga många fler broar mellan våra isolerade öar, inte minst mellan elev-kurator, elev-skolsköterna, soc-skola och skolhälsovård-BUP.  Vi måste bygga både fler BROAR och fler BROAR MELLAN, om ni förstår vad jag menar. För under tiden som vi inte kommunicerar mellan alla de instanser och verksamheter som gemensamt finns för att stödja barn, finns det barn som står i vattenbrynet. I vattenbrynet vid ön skolan och blickar bort mot en annan ö. Utan gummistövlar.

Comments
3 Responses to “Barn är inte bara elever”
  1. janlenander skriver:

    Solidaritet och att bry sig om det är viktigt, utan detta kommer skolan att stanna. Detta betyder inte likformighet och absolut inte att man ska sluta följa upp resultat och då tänker jag inte i första hand på elevernas resultat utan mer på lärarnas. Allra mest tänker jag på skolforskarnas och hävdar att det finns alldeles för mycket illa underbyggd skolforskning och tänker här ta upp ett flagrant exempel:
    Sven Sundin, undervisningsråd på skolverket, uttalar sig om lärlingsplatser i lämplig tid innan valet. Han trixar med statistiken och jämför grupper på ett sätt som inte ger några resultat men drar sig ändå inte för långtgående slutsatser. Otroligt oproffsigt av en forskare och jag erkänner att jag blev så ursinnig att jag skrev ett långt blogginlägg där jag diskuterar vad som krävs av en bra skolforskning.

    http://janlenander.wordpress.com/2010/09/18/forskning-till-gagn-for-skolan/

    Jag brinner för att de skoltrötta ungdomarna ska få möta bättre vägar in i samhället och vill att forskningen ska understödja detta. En trovärdig forskning är en grund för att vi ska kunna utveckla skolan.

  2. metabolism skriver:

    Det är mycket viktigt det du tar upp. Skoltrötta ungdomar har jag mött både som lärare och på närmare håll, och jag tycker det är oerhört viktigt att hur man är eller vad man gör – eller inte orkar göra – när man är tonåring i skolan inte ska avgöra ens framtid. Goda möjligheter att komplettera eller höja betygen på Komvux är mycket viktigt.

    Annars var det de barn som far som mest illa jag tänkte på när jag skrev inlägget. De som far illa hemma men inte får någon hjälp trots att lärare ser och larmar. För att det brister i tillgång på skolsköterska/kurator på skolan, för att skotten är så täta mellan skola och sociala myndigheter etc. Detta kan men behöver inte inverkar menligt på studierna, men här det var barnen, de små människorna, jag hade i fokus – inte skolan eller studierna egentligen. Utan samhällets delade ansvar för barnen.
    /Janis

  3. Jan Lenander skriver:

    Ja, jag är förespråkare av en skola med många olika slags vuxna, en skola som inte är isolerad från resten av samhället. Där samhället ser att alla har en viktig del i att hjälpa de barn som far illa. När det gäller de yngsta barnen har jag egentligen bara erfarenheten av mina döttrars uppväxt men jag uppmärksammade att den lyckosamma läraren inte körde principen ensam är stark utan arbetade tillsammans med andra vuxna.

    En forskning som genomförs professionellt och ger riktig vägledning istället för ogenomtänkta direktiv tror jag är en förutsättning för all skolverksamhet. Ytterligare en del av samhället runt omkring som påverkar de yngsta och mest utsatta.

Kommentera

