Elevplanscher vs. allt som är snyggt

ElevplanschversusStreetartist av Banksy

(Bilden ”Streetart” av Banksy. Via banksy.co.uk)

Inför höstterminen fick jag ta över ett klassrum. Eller, det är lika stort som ett grupprum, men jag vill ändå kalla det klassrum eftersom jag har en del av mina lektioner där. Läraren som hade rummet innan mig hade prytt väggarna med elevernas egna planscher. Det är en rätt tilltalande idé att fylla rummet med elevernas egna saker, som de kan titta på och vara stolta över, eller bara påminna dem om vad de gjort. Det blir som ett en del av dem finns på väggarna och därmed är de en del av skolbyggnaden och sen skolan.

Det första jag gjorde var att ta ner planscherna. Det enda jag har att säga till mitt försvar är att de var, eh, mindre fina. Inte för att de var ovanligt fula eller så, de såg ut som vanliga elevplanscher. Ni vet, stora färgade papper där man klistrat fast utklippta vita papper där eleverna med sin finaste handstil (och med bläck eller tusch) skrivit om nobelpristagare, författare, böcker och så vidare. Man kanske skriver ut en bild och limmar fast. Sen ritar man kanske några stjärnor med spritpenna, eller med guldpenna om läraren har. Kanske klistrar fast något annat.

Det finns något sorgligt över sådana här elevplanscher. För det är inte eleverna som tänker att de vill göra en plansch. Det är läraren som tänker att nu ska eleverna få göra något roligt och kreativt. Och så blir det inte det. Jag tittade på en av planscherna, där man byggt en ö genom att limma fast små, små bollar av silkespapper. Det måste ha tagit eleven två lektioner bara att riva papper, rulla bollar och limma fast. Två timmar som kunde ha använts till, ja… Kunskap kanske.
Men det estetiska arbetet då!? Det här är ju en ypperlig kombination av bild/estetisk verksamhet och [valfritt annat ämne]! Nej, det är det inte. Är bildlärarna med vid planschmakandet? Ofta inte. Slutresultatet? Planscherna ser ut som de planscher jag gjorde när jag gick i skolan, och jag lärde mig hur planscher skulle se ut genom att se på äldre elevers planscher och de lärde sig genom att… Det är med planscherna som med bokrecensionerna. Dammiga rester.

Sen är det ju så att jag vill sätta min egen prägel på klassrummet. Varför inte pryda väggarna med sådant som utmanar tanken? Citat, fotografier, illustrationer – saker man kan lära sig något av. Kanske till och med vara så wild and crazy att man byter ut tavlorna och affischerna med jämna mellanrum?

Comments
4 Responses to “Elevplanscher vs. allt som är snyggt”
  1. Tweedelee skriver:

    I en klass låter jag eleverna göra planscher någon gång per termin, bara för att få nöjet att se en av eleverna rita, han är nämligen fenomenal på det. Det är också något som fått honom att växa och gör att han är fullt upptagen de lektioner de tar honom att illustrera något medeltida krig eller någonting annat. De är vansinnigt roliga de där planscherna. Om det ger kunskap? Jag vet inte, men jag får skratta… och han blir nöjd med sig själv…

  2. Jan Lenander skriver:

    Planschskapande kan bli en enormt kreativ process med rätt förutsättningar och lämpligen som grupparbete.

    Inlägget hade ändå en viktig poäng med att eget arbete och grupparbete kräver en lärare som är med hela tiden och utmanar och frågar för i annat fall blir det ett trist upprepande av vad andra gjort.

    Framför allt ska vi lärare alltid våga skapa vår egen lärmiljö som passar just oss!

  3. Finns det ett uttalat estetiskt syfte med planscher, att man pratar om hur man presenterar information, hur man kommunicerar med bild och text och gör en rejäl ansträngning för att det ska vara snyggt, då kan jag absolut köpa att man gör planscher. Men att ta ett stort rött papper och klistra upp lappar på lite på måfå bara för att ”skapa lite” och för att eleverna ska ”ha lite roligt”, det gillar jag inte.

    Tweedelee: Men då finns det ju i alla fall TVÅ syften med planscherna 😉
    Jan: Instämmer.

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] Elevplanscher vs. allt som är snyggt […]



Kommentera

