Lära för livet och lära för skolan

Tidigare i veckan satte jag igång ett projekt. Elevinflytandet sa att det skulle vara valfritt om man ville lägga upp slutresultatet på nätet, något som jag nu ångrar att jag gick med på utan en ordentlig diskussion. Då hade jag kanske inte hamnat i en återvändsgränd 20 minuter senare.

En av eleverna ville studera olika politiska beslut och vad de får för konsekvenser för unga. Då uppmuntrade jag till att kontakta kommunpolitiker och politiska ungdomsförbund. Det kändes lite ”overkill”, sa han.
”Man vill inte lägga ner så mycket på nåt som inte leder till något annat än att man bara får ett betyg.”

Aj. Han ser inget direkt värde i projektet eftersom det bara är jag som ska ta del av det och inte resten av världen. Hade jag sagt att offentlig publicering var obligatoriskt hade han förmodligen upplevt att han hade fler krav att leva upp till än mina.

Jag kan lära mig mycket av detta.
Elevinflytande kan, om jag som pedagog inte är helt klar med var jag står, göra att undervisningen blir kontraproduktiv. I mitt fall jobbar eleverna för min skull, för att jag ska ha något att betygsätta. Glöm världen utanför, glöm de vinster det medför att göra riktiga saker.
En av orsakerna till att jag blev lärare var att jag ville göra just riktiga saker. Ha riktiga utställningar, skriva riktiga debattartiklar och insändare, göra riktiga intervjuer som publiceras och sänds. Vad gör elevarbeten för nytta i min skrivbordslåda? Det här gick jag emot och därmed är projektet i elevernas ögon bara ytterligare en skolgrej som man ska ta sig igenom.

Jag ska nog ta upp det här med publicering en gång till, kanske några blir mer motiverade. Annars står jag kvar i min återvändsgränd tills projektet är över.

Kommentera

