Dum av google?

Vår förmåga att tänka och lära hotas av det myckna surfandet på nätet. Det menar i alla fall Nicholas Carr och den tesen framför han i boken ”The Shallows: How the Internet is Changing the Way We Think, Read and Remember” som The Guardian skriver om (20/8). Om du känner igen dig i artikelförfattarens ord här nedan är det kanske dags att fundera över dina internetvanor …

KLICKA för att läsa artikeln

Vad händer med vår koncentration, hur mycket djupinlärning sker  – vad minns vi av allt som flimrar förbi? Carr målar upp en mörk bild, men som tur är får han också mothugg. Läs artikeln själv och fundera! Jag surfar vidare, men jag ska allt försöka göra det mer koncentrerat, mindre splittrat. Och så tror jag att jag oftare ska följa min inre röst som säger att jag längtar efter att skåda ut över ett hav, ett sädesfält, en skogsglänta. För att vila skallen.

Men sedan surfar jag vidare – inte minst för att det är lärorikt och jag faktiskt blir klokare. Jag tror Nicholas Carr har en poäng samtidigt som han är helt ute och cyklar. Allt kan intas men med måtta, är väl grejen även på internet.

Tidigare skrivet om internets påverkan: se här.


Comments
One Response to “Dum av google?”
  1. Tänkte bara lägga till några länkar till saker inom samma område. I Filter-artikeln om teknik och hjärnan skrivs det om Carr och hans tankar: https://metabolism.wordpress.com/2010/07/26/filter-om-teknik-och-minne/

    Sen har vi Steven Pinker som skriver att man inte blir dum av ny teknik, man blir dum om man inte övar sig på att reflektera och analysera: https://metabolism.wordpress.com/2010/08/04/pinker-om-nya-medier-och-hjarnan/

Kommentera

