Lärarbaddaren?

Nu har det så hänt. Jag fick representera SKOLAN. Det var en förälder som frågade mig om hon gjort rätt. Jag fick försöka förklara skolans beteende. Av någon underlig anledning kändes det som att jag satt i kläm. Som att jag hade något med situationen att göra även fast jag inte hade det. Det fick mig att fundera på det här med ritualer och grader. Inom kampsport måste man göra olika delprov för att få högre rang. När man går i simskola finns det baddare, silvergrodor och guldgrodor. Det måste finnas saker man ”måste” gå igenom för att få kalla sig för lärare. Men vad? Här är några förslag.
Bli utskälld av förälder
Bli utskälld av elev
Insett att en elev bara fjäskat i en hel termin
Kommit till lektion utan någon som helst planering
Misslyckats
Gråtit inne på en toalett/lärarrummet
Haft Sveriges, kanske världens, genom alla tider bästa lektion någonsin
Fått beröm av lärare
Fått beröm av rektor
Fått beröm av elev(er)
Blivit satt på pottan av arbetslaget
Fått en klump i halsen vid tanken på att mina elever snart inte går kvar på skolan
Fått höra ”Du ska ju veta sånt här, du är ju lärare!” när folk i min närhet glömt bort namn, årtal, platser osv.
Fått försöka förklara vad som gått snett med en annan människas skolgång

Vad finns det mer? Hjälp mig att fylla på! Kanske kan vi skicka resultatet till de där människorna som jobbar på att fastställa kriterier för lärarlegitimationen.

Comments
6 Responses to “Lärarbaddaren?”
  1. Janis skriver:

    Bra initiativ! 😀

    Förslag:
    Fått telefonsamtal tidig morgon/sen kväll från förälder
    Lagat kopiatorn

    Påstått att skolmaten visst smakar bra (till eleverna)?
    Utlöst skolans alarm?

    Måste kolla om jag tagit baddaren:
    Bli utskälld av förälder JÄPP
    Bli utskälld av elev JÄPP
    Insett att en elev bara fjäskat i en hel termin NÄ
    Kommit till lektion utan någon som helst planering JÄPP
    Misslyckats JÄPP
    Gråtit inne på en toalett/lärarrummet JÄPP
    Haft Sveriges, kanske världens, genom alla tider bästa lektion någonsin NÄ (MEN DET HAR HÄNT PÅ PRAKTIKEN, DET ÄR DET JAG LEVER PÅ: ATT DET FAKTISKT HÄNT OCH KANSKE KAN HÄNDA IGEN)
    Fått beröm av lärare JÄPP
    Fått beröm av rektor JÄPP
    Fått beröm av elev(er) JÄPP
    Blivit satt på pottan av arbetslaget NÄ
    Fått en klump i halsen vid tanken på att mina elever snart inte går kvar på skolan JÄPP
    Fått höra ”Du ska ju veta sånt här, du är ju lärare!” när folk i min närhet glömt bort namn, årtal, platser osv. JÄPP (JAG FÖRVÄNTAS TEX KUNNA A L L A ORD I DET ENGELSKA SPRÅKET OCH KUNNA ERSÄTTA ORDBOKEN)
    Fått försöka förklara vad som gått snett med en annan människas skolgång NÄ

  2. Pernilla skriver:

    En till som får lärarbaddaren. Lätt! 🙂 Kul grej!

    Tycker att det är roligast att jag måste kunna exakt allt för att jag är lärare. T.ex. tyckte svärmors mor att jag borde kunna danska eftersom jag är språklärare. Engelska och spanska är mina ämnen… 🙂

  3. Stråhatt skriver:

    Jag har också tagit baddaren, på alla punkter.

  4. Tweedelee skriver:

    Jag har också fixat det där!

    Glöm inte punkten ”försvara matrådets existens”! Den måste definitivt vara med.

  5. metabolism skriver:

    Och det här med att försvara kolleger trots att man håller med eleverna. Och att säga till på skarpen när man egentligen helst skulle velat vara med i vattenkriget/snöbollskriget/kojbygget…

    /Monica

Trackbacks
Check out what others are saying...


Kommentera

