Meditativt tillstånd

Semestern är inte längre en oändlig sträcka av lediga dagar och det ger mig ångest. Jag har kommit på att min främsta förmåga är den att göra ingenting, min bästa egenskap är att vara fullständigt tillbakalutad och min bästa sida är den vänstra, i sängen.

Jag är också duktig på att vara uppe halva nätterna och sova framåt lunch. Och på att negligera måsten och slå dövörat till när samvetet gör sig påmint.

Eftersom inget av dessa finns med på listan här nedan över de  egenskaper som efterfrågas mest på arbetsmarknaden är jag glad över att jag har ett jobb att återgå till (även om jag helst önskade att det var sisådär sex veckor kvar i stället för knappa tre veckor). Å andra sidan är listan från 2008, så den kan ju ha ändrats och kompletterats med ”mediterande” (för att uttrycka det fint),  och det vore bra om så vore när det blir dags för mig att efter höstterminen söka nytt jobb. Jag är nämligen usel på att låtsas vara något annat och bättre än jag är, men jag är världsbäst på att snacka ner mig själv på jobbintervjuer. Det är tur att jag hinner jobba igen innan jag ska intervjuas, då kan jag ge den andra sidan av mig själv.

Undrar bara vilken sida som är min sanna – den helslappa, eller den strukturerade och stresståliga och självgående  o.s.v. enligt listan ända fram till nr 20 – för lustigt nog är jag (nästan precis) allt på den listan!  Plus lite till (fast helt tvärtom).

1. strukturerad  2. stresstålig  3. självgående  4. prestigelös  5. positiv  6. utåtriktad  7. serviceminded  8. ansvarstagande  9. flexibel  10. noggrann  11. glad 12. driven  13. öppen 14. ambitiös 15. initiativtagande  16. självständig 17. ordningsam 18. ödmjuk 19. kvalitets-medveten 20. organiserad (Källa: Jobb24/Saplo)

Lazy
I want to be lazy
I want to be out in the sun
with no work to be done

Under that awning
they call the sky
Stretching and yawning
and let the world go drifting by

I want to peep
through the deep
tangled wildwood
Counting sheep
’til I sleep
Like a child would

With a great big valise full
of books to read where it’s peaceful
While i’m
killing time
being lazy

(chorus Irving Berlins ”Lazy)

Uppdatering: Det finns de som är lata på jobbet också. I alla fall om man räknar aktivitetspoäng på vissa utvalda arbetsuppgifter. Det blir väl ungefär lika rättvisande som att i skolan betygsätta vissa kunskaper och förmågor med siffror eller bokstäver: det säger långtifrån allt.

Kommentera

