100 kvinnor

På Språkmakargatan hittade jag en spännande lista över böcker, och jag citerar här nedan vad Liza skriver med anledning av den. Jag har lagt till en egen markering: en blå markering av de böcker jag  kände mig tvungen att genast införskaffa! Tack till Lyran och Liza som påminde mig om Penelopiaden som jag länge tänkt läsa, och presenterade Marilynn Robinson som jag alls inte kände till men blev mycket intressad av; jag fick beställa två böcker; den ena om systrar och den andra om fäder och söner. Jag fick alltså lägga till tre titlar till min bokbeställning, och jag som har akut brist på plats i bokhyllorna – tack för det 😉 !

* * * * * * * * * *

Lyran tyckte att det var alldeles för “gubbtätt” på Världsbibliotekets lista över de 100 bästa böckerna. Hon har skapat en egen lista över världsbra litteratur men med knorren att den bara innehåller kvinnliga författare. Jag tycker att Lyran har lyckats med att blanda nytt/gammalt/nationellt och internationellt.

Lyran ger följande instruktioner:

Fetstila titel + författare om du läst boken
Om du inte läst just den boken men annat av författaren – fetstila författaren
Kursivera de titlar du vill läsa
Stryk över de du inte vill läsa, eller markera dem med rött
* efter boken betyder att du aldrig hört talas om den
+ efter boken betyder att du äger den
x efter boken betyder att du påbörjat men inte läst ut den

* * *  Listan (á la Janis)  * * * 

1. Adichie, Chimamanda Ngozi – En halv gul sol +
2. Alfvén, Inger – Ur kackerlackors levnad
3. Allende, Isabel – Andarnas hus +
4. Angelou, Maya – Jag vet varför burfågeln sjunger +
5. Aronsson, Stina – Hitom himlen *
6. Atwood, MargaretPenelopiaden
7. Axelsson, Majgull – Aprilhäxan +
8. Austen, Jane – Stolthet och fördom
9. Barbery, Muriel – Igelkottens elegans
10. Beecher Stowe, Harriet – Onkel Toms stuga +
11. Benedictson, Victoria – Pengar
12. Blixen, Karen – Min afrikanska farm
13. Boye, Karin – Kallocain
14. Brantenberg, Gerd – Egalias döttrar
15. Brontë, Anne – Agnes Grey
16. Brontë, Charlotte – Jane Eyre +
17. Brontë, Emily – Svindlande höjder +
18. Buck, Pearl – Den goda jorden +
19. Christie, Agatha – Tio små negerpojkar
20. Condé, Maryse – Desirada
21. Djebar, Assia – Sultanbrudens skugga *
22. Duras, Marguerite – Älskaren
23. Edelfeldt – Kamalas bok
24. Ekman, Kerstin – Hunden
25. Eliot, George (Mary Ann Evans) – Middlemarch
26. Emecheta, Buchi – Andra klassens medborgare +
27. Fagerholm, Monika – Underbara kvinnor vid vatten +
28. Flygare-Carlén, Emilie – Rosen på Tistelön
29. Fossum, Karin – Älskade Poona
30. Frame, Janet – En ängel vid mitt bord +
31. Frank, Anne – Anne Franks dagbok +
32. Fredriksson, Marianne – Simon och ekarna  +
33. French, Marilyn – Kvinnorummet +
34. Gaskell, Elizabeth – Cranford *
35. Gordimer, Nadine – Min sons historia
36. Gripe, Maria – Tordyveln flyger i skymningen
37. Highsmith, Patricia – En man med många talanger
38. Hodgson Burnett, Frances – En liten prinsessa *
39. Holst, Hanne-Vibeke – Min mosters migrän *
40. Hustvedt, Siri – Vad jag älskade
41. Isaksson, Ulla – De två saliga *
42. Jansson, Tove – Pappan och havet +
43. Jelinek, Elfride – Älskarinnorna
44. Johansson, Elsie – Glasfåglarna
45. Jones, SadieDen utstötte
46. Jong, Erica – Rädd att flyga +
47. Kandre, MareAliide, Aliide +
48. Kincaid, Jamaica – Annie John
49. Kleve, Stella (Malling, Mathilda) – Bertha Funke *
50. von Krusenstjerna, Agnes Den blå rullgardinen
51. Lagerlöf, Selma Kejsarn av Portugallien
52. Lahiri, Jhumpa – Främmande jord
53. Lessing, Doris – Den femte sanningen
54. Lidman, Sara – Lifsens rot
55. Linderborg, Åsa – Mig äger ingen +
56. Lindgren, Astrid – Mio min Mio +
57. Lispector, Clarice – Stjärnans ögonblick *
58. Lugn, Kristina – Stulna juveler +
59. Magorian, Michelle – Godnatt Mister Tom +
60. Malmsten, BodilDen dagen kastanjerna slår ut är jag långt härifrån +
61. Martinson, Moa – Kvinnor och äppelträd +
62. McCullough, Colleen – Törnfåglarna
63. Mernissi, Fatima – Drömmar om frihet *
64. Mitchell, Margaret – Borta med vinden +
65. Montgomery, L M – Anne på Grönkulla +
66. Morante, Elsa – Historien
67. Morrison, Toni – Älskade +
68. Müller, Herta – Hjärtdjur
69. Munro, Alice – Kärlek, vänskap, hat
70. Oates, Joyce Carol – Blonde
71. Oksanen, Sofi – Stalins kossor
72. Olsson, VibekeMolnfri bombnatt
73. Plath, Sylvia – Glaskupan
74. Robinson, Marilynne – Gilead * och Housekeeping
75. Rowling, J K – Harry Potter-serien +
76. Roy, Arudhati – De små tingens gud +
77. Sagan, Françoise – Ett moln på min himmel
78. Sandel, Cora – Alberte-serien + (del2-3:x)
79. Sapfo – Sapfo : dikter och fragment
80. Sundström, Gun-Britt – Maken
81. Szymborska, Wisława – Dikter 1945-2002
82. Shelley, Mary – Frankenstein +
83. Shriver, Lionel – Vi måste prata om Kevin
84. Sittenfeld, Curtis – Presidentens hustru
85. Smith, Zadie – Om skönhet
86. Stenberg, Birgitta – Alla Vilda
87. Stridsberg, Sara – Drömfakulteten
88. Tan, Amy – Joy Luck Club
89. Tartt, Donna – Den hemliga historien
90. Thorvall, Kerstin – När man skjuter arbetare +
91. Trotzig, Birgitta – Dykungens dotter
92. Tyler, Anne – Ett amatöräktenskap +
93. Ulitskaja, Ljudmila – En munter begravning
94. Undset, Sigrid – Kristin Lavransdotter +
95. Wassmo, Herbjörg – Huset med den blinda glasverandan
96. Waters, Sarah – Främlingen i huset
97. Wells, Rebecca – Yaya flickornas gudomliga hemligheter
98. Winterson, Jeanette – Det finns annan frukt än apelsiner
99. Woolf, Virginia – Mot fyren +
100. Wägner, Elin – Pennskaftet

Comments
2 Responses to “100 kvinnor”
  1. Tobias skriver:

    Rejäl samling böcker jag inte läst

    • metabolism skriver:

      Med en annan lista kunde det ha varit en rejäl samling böcker du läst! Och om man så läste från morgon till kväll under en hel livstid skulle det alltid finnas en rejäl samling böcker man inte läst. 😦 eller 🙂 utifrån hur man nu ser på saken.

Kommentera

