Heimlich-manövern!

Vi är ute och bilar och stannar till för att snabbt äta en bit. Alltför snabbt. Jag sätter i vrångstrupen; får maten i luftstrupen eller på tvären i matstrupen, vet inte vilket, men jag kippar efter andan och det gör oerhört ont i bröstkorgen. Stapplar omväxlande hostande och andnödsväsande iväg till toaletten för att eventuellt kräkas, dö eller för att åtminstone inte störa de andra matgästerna (med hosta, kräks eller döden).

Se filmen om att sätta i halsenMöts av ett högrött fejs i spegeln, med ögon som står ut och tårar som sprutar. Hostan och andnöden sitter i och medan jag försöker andas normalt igen blir jag ganska upprörd över att min man eller son inte följer efter för att kontrollera så att jag inte segnar ner och dör, i ensamheten på en toalett. Går efter en stund irriterat och ännu något hostande tillbaka och väser fram att jag vore mycket tacksam om någon kunde vakta lite över mig. Eftersom det knappt går att höra vad jag säger, min röst väser verkligen, så blir effekten nästan precis så dramatiskt anklagade som jag önskade att den skulle bli. Maken tassar lite skamset efter mig ut på toan.

När jag hostat färdigt och hämtat mig går jag tillbaka till min måltid som jag inte ens försöker äta upp,  och konstaterar fördömande att mitt sällskap inte på något sätt imponerat i att visa handlingskraft i akuta lägen. Medan jag höll på att dö satt de och gapade (av oförmåga) alternativt  glufsade (på hamburgare). Det skulle nog vara bra om ni gick en kurs i Heimlich-metoden, säger jag surt – och maken menar att det var precis det han hade tänkt. Inte på att gå en kurs, men på att utföra den där metoden – han kom bara inte ihåg hur man gjorde. Jag demonstrerar, demonstrativt, på mig själv.

Nu är det så att om den som satt i halsen hostar så är det lugnt – för utan luft kan man inte hosta.  Men skulle det vara så att personen visar tecken på att inte få luft: då är det dags för Heimlichmanövern eller ryggslagsmetoden.

Här på Vårdguiden/Första hjälpen kan man läsa och se en film om hur man går tillväga.


Kommentera

