Hetta och goda avsikter går inte ihop

Det är för varmt för att orka göra någonting. Jag har tre långa listor på saker att ta itu med i vårt hem, men värmen sätter stopp för orken. Min plan är att rensa ut, att städa skrymmen som inte städats på alltför länge. För att börja höstterminen med ett välorganiserat hem. En organisation som smittar av sig i jobbet så att jag i höst är ett under av struktur och ordning.

Lina läser en bok om feng-shui, och det har fått mig att gå in i städningen med avsikten att slänga/skänka bort ALLT överflödigt. Travar, överfulla skåp och garderober och stökiga lådor kan ju nämligen inverka menligt på en själv – men städar man bort och undan så kan det ge positiva effekter. Vi misstänker/hyser förhoppningar om att utrensning i hemmet också kan rensa ut överflödiga kilon hos de i hemmet boende. Släng en ICA-kasse med urvuxna kläder och du går ner ett hekto! Rensa i bokhyllan och du kan gå ner ett kilo! Rensas det ordentligt i mina bokhyllor skulle jag kunna gå ner flera!

Jag började redan första semesterveckan med bokhylla nr 1. Klarade av en sektion, 268 dammade böcker, lyckades inte slänga en en enda bok, ställde bara några i dubbla rader. Inte feng-shui nog. Nu har jag börjat fundera på att skaffa en bokhylla till, i stället. Ett hörn i hallen har blivit ledigt p.g.a. husdjurets bortgång. Ett no-no för feng-shui, antar jag. Och kilona fortsätter att sätta sig, men kanske på nya platser.

Hur som helst, det blir varken rensat eller slängt, värmen sabbar. Just nu ligger travar med kläder som ska klassas ”behåll” eller ”bort” på sängen – och jag sitter vid datorn och babblar.

Men det är bäst att ta det lugnt, i värmen. Det är högst troligt att det var ålder i kombination med värmen som fick vårt sista husdjur att gå till de sälla jaktmarkerna i lördags (begravning efter VM-finalen). Och jag har en hel del ”ålder” och värmen tar hårt på mig, så jag går nog ut och läser nu, hittar en plats där det fläktar och skjuter på att bli välstrukturerad genom ett organiserat hem. Inser att jag inte ens vet vilken dag det är, ska kanske börja där.

Comments
3 Responses to “Hetta och goda avsikter går inte ihop”
  1. Tweedelee skriver:

    Märkligt, jag har fulla vardagsrummet med saker som inte ska vara där, jag håller nämligen på att rensa, vi är fler alltså? Igår tog jag mod till mig och slängde bort en papplåda fylld med tygbitar, jag funderar på varför jag har sparat denna papplåda och alla dessa tygbitar i så många år. Jag har dessutom lyckats fylla en sopsäck med gamla t-shirtar som sett sina bästa dagar, somliga har legat i garderoben i decennier (känns det som), några böcker kommer jag aldrig att lyckas dumpa, jag försöker tänka praktiskt, men de är mig alldeles för kära.

  2. Janis skriver:

    T-shirtar och tygbitar – precis som jag! Det blir bara märkligare! 😀
    Tygbitarna var bordsunderlägg som jag själv klippt till men aldrig fållat – efter 7 år är det bara att inse att de aldrig kommer att bli fållade. /Janis

Kommentera

