Vad är ett barn? Eller vem?

tappa hakanUnder semestern passar jag på att jobba lite genom att läsa några ungdomsböcker. Under läsningen inser jag att jag glömt den teoretiska biten, det där om koda, motiv, tema, anakroni och annat kul (för det är verkligen kul). Jag funderar också på mina blivande (och för närvarande okända) elever. Vilka de är och om de läser, om de gillar litteratur, om de skulle gilla romananalyser lika mycket som jag… Men det var det där med litteraturanalytiska begrepp. Raka spåret till bokhyllan.

Redan i  förordet till Maria Nikolajevas bok Barnbokens byggklossar blir man glatt – inte överraskad – inspirerad kanske, till att fundera på vad ett barn är. Det är ju inte så konstigt, barn- och ungdomslitteratur är ju till för dem och om man inte vet till vem man skriver, eller i vems hand man lägger boken, ja då blir det som det blir. Det är väldigt roligt att fundera på vad och vem ett barn är, samtidigt som det är svårt. Romananalyser är en dans på rosor i jämförelse.
Nikolajeva redovisar en lista som Karen Coats* sammanställt, en lista där olika discipliners syn på barnet får i alla fall mig att ibland rodna och ibland skratta högt. Här kommer den**:

  • skolans barn är ett projekt
  • lagstiftarens barn är en klient
  • socialarbetarens barn är ett problem som ska lösas och ett fall att placera
  • näringslivets barn är marknadens demografi
  • ekonomins barn är statistik
  • sociologins barn är en funktion i en samhällsstruktur
  • medicinens barn är ett komplext organiskt system
  • genetikens barn är en gåta som måste lösas
  • litteraturens barn är en vuxen författares konstruktion
  • historiens barn är oftast dött
  • filosofins barn är en metafor för diverse abstrakta idéer
  • Medeas barn är en pjäs av Suzanne Osten (jag kollar bara att ni fortfarande är med)Glödlampa
  • poesins barn är mannens far
  • fysiken har inga barn (men om den hade det skulle de vara evighetsmaskiner)
  • de sköna konsternas barn är naturbegåvat, musikaliskt, konstnärligt och en uttrycksfull skådespelare
  • antropologins barn är produkt av sin kultur
  • afroamerikanska, latinamerikanska och judiska studiers barn är vittne till det smärtsamma förflutna, bärare av smärtsam nutid, men ändå garant för en hoppfull framtid
  • psykologins barn är beroende av åldern
  • psykoanalysens barn är en konfliktladdad hög av osorterade begär och aggressioner
  • kulturvetenskapens barn är bäraren av en komplex kulturell fantasi
  • religionens barn är en dyrbar, perfekt gåva som behöver en fundamental omstrukturering

För att ens kunna skriva sin bok valde inte Nikolajeva någon av de ovanstående utgångspunkterna. Hon utgick istället från FN:s definition av ett barn: personer mellan 0 och 18 år.

Vilket ansvar man lägger på barn! Och vad vi vuxna tror att vi ska ”lösa” dem! Jag som bara ville ha lite idéer till litteraturundervisningen…


* Man ska inte använda sig av andrahandskällor, men vad sjutton: Coats, Karen: ”Keepin’ it plural: children’s studies in the academy”. Children’s Literature Association Quarterly 26 (2001) 3: 140-150.
** Den här listan finns alltså i boken Barnbokens byggklossar av Maria Nikolajeva, Studentlitteratur (2004), s. 14.

Comments
3 Responses to “Vad är ett barn? Eller vem?”
  1. Tobias skriver:

    FN:s definition är något stel måste jag säga

  2. Ja… Nästan på gränsen till feg…

  3. Anne-Marie skriver:

    TICKETACK. fuNDERAR JAG // A-M

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: