Om skillingtryck och folkvisor

Robyn gör en alldeles lysande version av Jag vet en dejlig rosa på sitt senaste album (här kan man lyssna). En av mina finaste konsertupplevelser är Helen Sjöholm på Skansen när hon och bl. a. Jojje Wadenius tog sig igenom nästan hela skivan Visor. I ett land med en sådan sångglädje som Sverige har kan jag förvånansvärt lite om sånt som inte är nutida pop- och rockmusik. Alltså folkvisor, skillingtryck och sånt.

Musik och tonsatt lyrik fick ingen plats alls i undervisningen när jag gick i skolan. Kanske trodde mina lärare att de skulle vara tvungna att sjunga och  därmed tvinga oss elever att göra detsamma. Eller att rappa, hemska tanke!

En av de mer trevliga stunderna under lärarutbildningen var när vår lärare tog med sig en cd-spelare och spelade Bellman* och Dan Andersson**. (Det blev lite mindre trevligt när vi skulle sjunga. Jag löste det genom att mima.) En annan gång var när vi analyserade en låttext av Thåström. Så varför inte ge musiken mer plats i svenskan?

Det är ju rätt logiskt egentligen. Hur många gånger sjöng/nynnade jag med i Bad Romance eller 800° innan jag läste texten? För många. Det är väl lika puckat att inte veta vad man säger som att inte veta vad man sjunger. Sen har vi det här med språkhistoria. Vi pratade och sjöng innan vi kunde skriva, men betoningen i undervisningen ligger ändå på skriven text.

Nu ska jag leta låtar. Bara inte kidsen tror att tanten försöker vara häftig… Kom gärna med tips!

Så här fint var det förresten på Skansen när jag såg Helen Sjöholm. Vill man höra hela ”Som en eld” finns den på skivan Visor från 2002.


*Lyssna gärna när Aksel Schiøtz sjunger ”Fjäriln vingad”.
** Sofia Karlsson sjunger ”Omkring tiggarn från Luossa”.

Comments
One Response to “Om skillingtryck och folkvisor”
  1. papperslapp skriver:

    Mina gamla favoriter hittar du här:
    http://papperslapp.wordpress.com/2010/04/02/bedrovliga-sorgeliga-visor/

    Öva nu, så ska jag se till så att du sjunger högt när vi ses på torsdag!

    /J

Kommentera

