Uttråkad – no more

Uppdatering 29/6: Det är så dumt och tråkigt det här inlägget här nedan, så det måste censureras, eller nåt sånt. I bloggtorkan som är här på bloggen kan jag inte låta detta inlägg bara ligga här tills det kommer nya inlägg någon gång framöver som petar undan detta , utan måste få till en mer positiv ton. Den här videon visar hur kreativt det faktiskt kan bli av att ha tråkigt.

Jag har långtråkigt. Det är en känsla.

Men en känsla är ett substantiv och att ha långtråkigt är (väl?) ett adverb.  Att ha långtråkigt behöver alltså inte vara en känsla av olust, utan bara något som hör till en av de knepigaste ordklasserna, adverben.

Men om man säger att ”det är en långtråkig dag”, då är långtråkigheten ett adjektiv. Om jag upplever långtråkighet, då är det ett substantiv jag upplever. Precis som känsla. Om jag säger ”jag har en känsla av långtråkighet” då korresponderar alltså substantivet känsla med substantivet långtråkighet.

Ni förstår hur långtråkigt jag har.

Man har inte roligare än man gör sig. Ta ut satsdelarna ur ”man har inte roligare än man gör sig” om du har långtråkigt.

Comments
4 Responses to “Uttråkad – no more”
  1. Morrica skriver:

    Typ. Det är för varmt för att vara petig, men – Adverbial betecknar en satsdel, ordklassen du söker efter benämns adverb.

  2. metabolism skriver:

    Usch, nu blev det ju ännu tråkigare! 😉

    Men tack för att du bringar ordning, jag har ändrat! Janis

  3. Janis skriver:

    Och jag verkar ha CGES, compulsive grammatical error syndrome! Eller EGAS, erronous grammar assertions syndrome!Vet inte vilket som är värst, men bägge svider!

Kommentera

