Ett (nytt) sommarord

Stranden

Jag skrev just ett mejl och önskade allt gott i sommarvärmen. Upptäckte innan jag postade det att jag skrivit fel, så jag rättade till det. Sedan slog det mig att jag ju just uppfunnit ett nytt ord! När jag googlade så visade det sig att det hade jag inte alls – begreppet är inte utbrett men inte okänt i simmarkretsar. Och ordet?

simmarvärmen = en sommarvärme varm nog för att med välbehag simma i våra sjöar, hav och vattendrag.

Hur hög simmarvärmen ska vara för att badkrukor ska våga sig i, det är ännu inte fastställt.

Låt oss fastställa detta! Hur varmt ska det vara för att du ska våga dig i?

Kommentera

