Om: Dyslektiker och engelskan

Jag läser på om dyslexi på nätet, och tänkte att kanske har någon annan användning av några länktips (man får själv avgöra hur tillförlitliga de är):

  • Två C-uppsatser som jag hittills bara börjat läsa/skumma igenom, men som jag tror kan vara kunskapande:

Att stava rätt – hur svårt kan det va’?: En undersökning av de vanligaste svårigheterna i engelsk stavning jämfört med svensk stavning.

* Engelskundervisning  för barn med läs- och skrivsvårigheter.

En för mig ännu helt okänd B-uppsats som handlar om datorn som hjälpmedel i engelskan hittar man * här.

  • Sajten DYSLEXIA TEACHING TODAY

*  Teaching methods

* Synthetic Phonics Teaching Methods

* Dyslexia Teacher

  • E-HOW om dyslexi  (en sajt som förefaller kunna tala om hur man gör om ungefär allt man överhuvudtaget kan göra).

*  How to teach children with dyslexia  to spell

är en lista med 13 punkter hur man kan göra (främst metoder som inte fungerar i ett klassrum med 25 äldre elever, och varifrån tipsen kommer ifrån och vad de grundas på nämns ej) och ett av tipsen är:

Practice writing words in either cursive or D’Nealian style. The formation of each letter is completely different,                        and can lead to less confusion.

*  How to teach a teenager with learning disability how to spell

Två av tipsen på denna 6-punktslista förefaller korrespondera väldigt bra med vad jag lärt mig om hur hjärnan lagrar nya ord och vad som fungerar bra vid inlärning:

Chunk words. Chunking is a strategy that involves breaking words into smaller, more easily remembered parts. You can chunk single syllable words like great – gr / ea / t – or multi-syllable words like fantastic – fan / tas / tic. This strategy is helpful for remembering spelling or vocabulary words. Encourage your student to look for and think about smaller words within large words – fan is in fantastic. Point out similarities of words and similar letter groupings – great is a ”gr” word and a ”ea” word.

Make word families. This is a visual strategy that allows students to see the similarities of words by putting them in lists or families. Make a huge chart in your classroom or home and add words to the list as you come across new words. Have a word of the week and come up with as many words in the family as you can. If you notice your student struggling with a particular combination, make a chart for that word family. Make families for beginning and end sounds like gr, sh, bl, st, ss, dd, ing. Make word families for vowel combinations like ea, oa, ee, ai, ou.

Annonser
Comments
One Response to “Om: Dyslektiker och engelskan”
Trackbacks
Check out what others are saying...


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: