Om: Den för dyslektiker mer lättlästa D´Nelian-stilen

I inlägget om stavning på engelska för dyslektiker var ett av råden att skriva med D’Nelian-stil, för ökad läsbarhet.

Så här ser den ut.

* Här kan du läsa mer om D’Nelian style .

* Och här finns arbetsblad för att träna handstilen. Det finns några arbetsblad med ”glosord” (pets, colours, days, toys) som man kanske kan använda i sin egen stavningsundervisning för dyslektiker.

* Här blir det riktigt spännande, på en Montessori-sajt där man kan skriva ut bokstavskort och läsa mer om fonetik.

.

.Jag har en Smartboard i klassrummet och skriver gräsligt illa för hand (det är 100  gånger svårare att skriva på en smartboard, tycker jag!).

Som lärare med dyslektiker i klassrummet borde särskilt jag tänka på att skriva så lite som möjligt på smartboard-tavlan under lektionen, utan i stället ha det mesta färdigskrivet i en smartnote-fil  innan lektionen. Stödlinjer går förresten lätt att få på Smartboarden.

* Wikipedia om D’Nelian, här.

Comments
3 Responses to “Om: Den för dyslektiker mer lättlästa D´Nelian-stilen”
  1. Morrica skriver:

    Du har en smartboard……………… *längtande suck*….. coolt!

    I tidernas begynnelse gick även jag i grundskolan, och min lärarinna, en äldre dam, lärde oss pränta prydligt exakt sådär. Det tar en ruskig tid, men jag kan det än idag, även om min handstil på tavlan sällan ser så proper ut.

    Annat att hålla i minnet när man skriver på tavlan, oavsett vilken tavla det gäller, är färgerna man skriver i. Inte bara dyslektiker ska läsa, och rätt som det är sitter det någon i klassrummet och förtvivlar över hur den gröna texten liksom bara inte syns.

    Att ha förberedda lektionsanteckningar vore ju bra, men hur bär man sig då åt med det där andra, det man inte visste att man skulle behöva skriva om men ändå måste för att någon frågar om något som leder till något annat?

    • Janis skriver:

      Det där andra, det kan man skriva på vanliga whiteboardtavlan om man har en smartboard. Eller så kan man fylla på på smartboarden och sen spara allt det skrivna, det är himla bra! Mycket kan ju som sagt vara färdigskrivet, men inte allt, det går ju inte!

  2. Erik skriver:

    Hej
    Jag är dyslektiker och det har gått bra för mig. Vi ska ha en konferens med temat ”är adhd och dyslexi välkomna särbegåvningar” kolla www,uddabra.se

Kommentera

