Genreskrivande?

I en lite annorlunda platsannons för en av de få tillsvidaretjänster som erbjuds i skolsverige  i dag citeras en elev på den aktuella skolan:

En elev beskriver Xskolan så här: Lärarna lyssnar på mig. Vet vad jag är bra på. Uppmuntrar mig att lära på olika sätt. Jag får ett stort ansvar för min planering, och sätter upp egna mål. Mina lärare har stora förväntningar på mig, som jag gärna vill svara upp emot. Ibland jobbar jag självständigt, ibland i grupp. Det är lagom svårt och jag tycker att det jag lär mig känns viktigt och meningsfullt. Jag får tid att slutföra och sedan visa upp och känna mig stolt. Det är bra stämning och lugnt på skolan. Hos oss pågår ständigt samtal om värdegrunden. Elever och personal har, tillsammans med föräldrarna, kommit överens om regler och alla vet vilka konsekvenser det blir om vi inte följer dem.

Som upplysning om hur skolan vill se på sig själv och information om hur skolan vill att läraren ska arbeta, fungerar annonsen bra. Men  några av formuleringarna och ordvalen får mig, faktiskt, att tro att elevens ord inte helt är elevens egna. Frågan är om eleven är en mästare i denna ovanliga skrivgenre eller om annonsen är ett prov på fiktion. Är jag elak, eller vad tror ni om autenciteten i annonsen? Spelar det ens någon roll?

Comments
3 Responses to “Genreskrivande?”
  1. Christermagister skriver:

    Oavsett autenciteten så tycker jag att texten framför skolans vision bättre än många andra platsannonser… Som arbetssökande skulle det alltså inte spela mig någon roll.

  2. janne skriver:

    Kan man sno det? Tänkte skicka det till mina arbetskamrater… och rektor… /J

  3. Janis skriver:

    Ja, Christer det fungerar bra som beskrivning av skolans vision, och vem vet – det kanske är en verklighet också!

    Janne: Klart man kan sno, det är ju vad man gör på nätet! 😉
    Men allvarligt, det är ju bra beskrivning hur det bör vara, så den kan väl fler få använda!

Kommentera

