Varför använda Facebook i skolan?

Tänkte bara tipsa om Kristina Anderssons inlägg om privat och offentligt på nätet. En kollega till mig, Bert-Åke, har skapat en Facebook-profil som han bara använder till kommunikation med elever. Eleverna är ju nästan alltid inloggade, så då kan han peppa dem att gå till skolan, fråga varför de är borta osv. Han tycker att det fungerar bra. Sina privata grejer sköter han på en annan Facebook-profil. En annan kollega, Kurt-Sune, vill gå åt det motsatta hållet och blockera Facebook från skolans nät. IT-avdelningen vill inte, ”då kommer det inte att komma hit några elever”, säger han. Han kanske har rätt. Men det är inte blockering jag funderar på.

I Alexanderssons inlägg berättar hon om ett projekt där eleverna skulle starta rörelser och publicera ett manifest på bl.a. Facebook. Efter ett tag frågade eleverna om de fick ta bort sina nystartade grupper på Facebook med motiveringen att ”mina kompisar undrar lite över dem”. För eleverna gick det alltså en tydlig skiljelinje mellan skola och privatliv. Facebook hörde till privatlivet.

Då blir frågan: är det då så vettigt att använda Facebook i skolsammanhang? För i så fall behöver man två profiler, en privat och en för skola/jobb/offentlig. Att vara tonåring innebär ju att man i perioder söker sig bort från vuxna, att man revolterar och att man skapar sig ett eget universum. Ju mer vi (vuxna/skolan) är inne och petar, desto mindre utrymme får ungdomarna. Vi hälsar ju inte på på fritidsgårdarna, så varför ska vi då hälsa på på nätet.

* Det känns som att ett förtydligande är på sin plats. Jag är inte emot vuxen närvaro på nätet, men jag tycker att unga ska kunna kräva samma respekt för det personliga/det privata som vuxna. Att inkräkta på folks privatliv bara för att ”det här med sociala medier är ju så hippt och spännande” blir ju bara fel. *

Comments
2 Responses to “Varför använda Facebook i skolan?”
  1. Morrica skriver:

    http://curiousheathen.wordpress.com/2010/06/07/bloggaren-och-etiken/

    verkar som vi är många som är inne på samma tankespår just nu

  2. Janis skriver:

    Vad lustigt! Pratade just om Fb, elever och lärare idag med en kollega! Det var om de där kraven som ställs från vissa håll att lärare ska ta del av vad som händer i elevers sociala medier. Jag förstår inte det.

    Att läraren har en lärarprofil på Fb och en privat tycker jag är självklart – men jag skulle om jag använde Fb som kontaktarena med elever, vilja att de också hade en elev-fb, precis som du skriver, så att vi kan hålla isär våra skoljag och privatjag. Bl.a. för att jag inte vill veta för mycket om deras privatliv – av flera olika anledningar. Får väl utveckla detta en annan dag.

Kommentera

