Elever lär lärare

Lärare är ju i allmänhet allmänbildade – inte minst de som arbetat några år. Anledningen till att de är det, förutom ämneskunskaperna de har och som förstås gör dem vetgiriga, är ju förstås –  har jag kommit fram till genom empiriska studier och  prövad praktik –  eleverna!

Dels genom deras många frågor som kräver svar, dels genom deras uppsatser som innehåller en massa nytt som lär en lärare saker hen inte hade en aning om innan, men får lära sig samtidigt som uppsatserna bedöms. Så  – ergo! med åren blir lärare per automatik mer och mer allmänbildade!

Jag har i alla fall lärt mig tre hela nya saker den senaste veckan som jag inte hade en aaaning om tidigare. Men så jag har ju också så roliga ämnen där det sällan är ett bestämt svar som ska ges.

Detta är inte ett typiskt exempel på kunskap som förmedlas via eleverna, men ändå, bara för att illustrera hur oväntat innehållet i en uppsats kan vara (fast det här exemplet är mest troligt fejkat):

Kommentera

