Våga bli utvärderad

Diskussionen om elever ska betygsätta lärare rullar på, i DN Debatt och på skolbloggar.

Jag tittar närmare på den enkät som (Sollentuna kommun, länk) tagit fram för att eleverna ska utvärdera läraren – och phew, min spontana reaktion (efter mitt första år  som lärare  då jag gjort en del saker bra och andra mindre bra) är att lärare, de är allt modiga de, som vågar sig bli utvärderade så här, eller på liknande sätt, och faktiskt också tycker att det är bra!

Själv kommer jag att försöka ha  frågor som dessa med mig varenda dag för resten av mitt yrkesliv! De är bra! I stället för att ”bara” vara frågor i en enkät, kan man faktiskt ha dem som ett slags rättesnöre.

Men grejen är också att det har jag ju egentligen redan –  jag hinner bara inte alltid komma ihåg att arbeta aktivt med dem. Bland annat för att det finns en annan, ännu oskriven, lista på allt det andra jag också ska göra innan jag kommer väl förberedd och lyhörd och observerande och samarbetsskapande och kommunicerande och reflekterande och alltihopa till lektionerna …

Christermagister tar upp en viktig följdfråga –  beror allt på läraren? Hur ser motsvarande lista ut för skolledare? Och för utbildningskontoren i kommunerna?

14 gyllene förhållningssätt för lärare:

2. Min lärare skapar arbetsro på ett bra sätt.
3. Min lärare är tydlig med vad jag ska kunna.
4. Min lärare gör skolarbetet intressant så att jag lär mig något nytt.
5. Min lärare lär mig ta ansvar för mitt skolarbete.
6. Det omdöme / betyg jag får av min lärare kommer inte som någon överraskning.
7. Min lärare förklarar så att jag förstår.
8. Min lärare tycker att mina åsikter är viktiga.
9. Min lärare hjälper mig att arbeta på ett sätt som passar mig.
10. Min lärare tar på olika sätt reda på vad jag kan.
11. Min lärare tror att jag kan lära mig nya saker.
12. Min lärare talar om när jag gjort något bra.
13. Min lärare talar om när jag gjort något som är mindre bra.
14. Min lärare är rättvis och schysst mot alla elever.

(Dessa påståenden ska eleverna gradera: Stämmer bra – ganska bra – ganska dåligt – dåligt. Och svaren ska lärarna våga läsa. Och ensam svara för? )

Comments
4 Responses to “Våga bli utvärderad”
  1. metabolism skriver:

    Skapa gärna en lista för övriga ansvariga!

    Min rektor/kommun
    skapar
    är tydlig med
    gör
    o.s.v.

    /Janis

  2. Tweedelee skriver:

    Jag funderar på att använda den där listan i mina grupper, men jag funderar också på att använda för att utvärdera själv… jag tror att det får bli arbetslagets uppgift på nästa konferens, att modifiera listan så att den kan användas på övriga ansvariga.

  3. metabolism skriver:

    Ja, modifierade listor kan bli intressanta!

    Vi hade arbetslagsmöte häromsistens och det var dags för att utvärdera läsåret – jag skulle önska att någon med makt att påverka och förändra hade suttit med och fått en inblick i en skola, i Sverige, i dag … Lärarnas krafter går åt till att hålla skutan flytande, så jag tror inte det är lärarna som kommer att åstadkomma den nödvändiga förändringen, för lärarna har inte orken till det (också). Eller så har lärarkåren ännu inte blivit tillräckligt arg? Eller lärarfacken, för den delen. /Janis

  4. metabolism skriver:

    Det är läskigt att bli utvärderad. Men så nödvändigt. För mig handlar det mest om att jag kan komma på miljontals (eller i alla fall hundratals) fel som jag gjort och saker som jag borde gjort. Samtidigt kan jag ju inte bli bättre om jag inte vet vad jag gör fel. Jag hoppas innerst inne att eleverna inte ska märka samma saker som jag har märkt. Fast mest hoppas jag att de ska ha förståelse för att jag gör fel ibland.

    /Monica

Kommentera

