Motivation – hotivation

Det är en sån här som vissa elever vill ha. Med skämspall och belöningsstjärnor. Typ. Jag grubblar över varför och om det är så fel som jag tycker att det är. Verkligheten är inte alltid glasklar.

Eleverna ”skriker” efter yttre kontroll, yttre motivation – och jag och mina käpphästar vet inte åt vilket håll vi ska galoppera.

Eleverna har helt klart inte läst samma pedagogiska teorier som jag.

Så klart att de inte har. Det är jag som måste leda, och få med dem på samma tåg som jag stigit på. De måste stiga på av egen vilja och motivation. Trodde de klivit på, åtminstone med ena benet –  men nu springer de omkring på perrongen och vill till en helt annan destination. Och de är läsårströtta och stundande-sommarlovs-uppspelta och jag, jag är detsamma, men de vill ha kontroll med efterföljande belöningar och inom mig skriker jag neeej. Men diskussionerna är intressanta.

Uppdatering: Tweedelee är också lite trött, årskurs sex i högstadiet har sina sidor och visst är det motivation-hotivation som diskuteras här också?

När lärarjobbet inte är så där himlans enkelt, då är det tröstefullt att läsa (eller höra) att det finns fler som delar bekymren. Jag kan få nya krafter och bli en bättre pedagog av bara farten, när jag får veta att jag inte är ensam.

Uppdatering 2: Några intervjuade elever (Ab i dag) i årskurs 6 i en stockholmsskola nobbar tidigare betyg, men vill gärna ha ordningsbetyg i sexan: ”Det är bra med ordningsbetyg, då måste man sköta sig på alla lektioner, oavsett lärare”, säger en av 13-åringarna. Pratet och sms-andet på lektionerna skulle minska då, tror eleverna.

Det är inte lätt det där med lydnadskultur vs ansvarskultur. Men jag, som inte har så lång erfarenhet undrar hur det sett ut tidigare, om lärare som arbetat några år ser en förändring? Jag funderar då  över generationen av curlingföräldrars betydelse för skolbarnen beteende (d.v.s. det att de önskar kontroll och belöningar). Och inverkan av nannyfieringen av barnuppfostran, som visas i media. Och så förstås på lektionsinnehållet. Mer orkar jag inte tänka för att jag har tillbringat dagen med allt som kan försigkomma under lektioner och på raster i årskurs 6. 😉

Kommentera

