Bra skit från Skolverket

Klicka för att komma till Skolverkets hemsidaÄr det bara jag som tycker att Skolverkets hemsida är snårig? En av grundreglerna för att göra hemsidor är ”Don’t make me think” (vilket också är namnet på en bok som behandlar just det ämnet). Att inte behöva tänka handlar om att man ska konstruera sidorna på ett så smart sätt som möjligt. Att det ska vara få klick mellan att vilja ha något och att få tag på det. Att döpa saker till det det är, att ha länkar på rätt ställe. Besökaren av en hemsida ska inte behöva lägga för mycket energi på att tänka på hur sidan fungerar.
Så för att jag ska slippa leta efter publikationer som jag behöver samlade jag ihop några länkar, och då kunde jag ju lika gärna dela med mig av dem.

Likvärdig betygssättning i gymnasieskolan? En analys av sambandet mellan nationella prov och kursbetyg, 2009.

Författningskommentarer för likvärdig bedömning och betygsättning, 2009.

Allmänna råd för den individuella utvecklingsplanen med skriftliga omdömen, 2008/2009.

Att skriva skriftliga omdömen, 2009

Allmänna råd för arbetet med åtgärdsprogram, 2008/2009.

Skolan och Aspergers syndrom. Erfarenheter från skolpersonal och forskare, 2009.

Skolfrånvaro och vägen tillbaka. Långvarig ogiltig frånvaro i grundskolan, 2010.

Gemensam europeisk referensram för språk, 2009.

Språk och lärande, 2008.

Distansundervisning för elever i grundskola och gymnasieskola, 2008.

En ny gymnasieskola, 2010.

Kommentera

